dc.creator |
Gusso, Sandra de Fátima Krüger |
|
dc.date.accessioned |
2016-11-16T17:18:50Z |
|
dc.date.available |
2016-11-16T17:18:50Z |
|
dc.date.issued |
2016-01-12 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/710 |
|
dc.description |
204 p. : il. |
pt_BR |
dc.description.abstract |
The dissertation discusses the contribution of religious education toward citizen formation in the years of the 60s, 70s and 80s, at the Erasto Gaertner High School. Toward this end the historical and social context of the Paraná education, especially in Curitiba, at the end of the 19th century and beginning of the 20th century was presented. Besides this the structure, the form in which it functions and the characterization of the Erasto Gaertner High School were presented, as a result of a field research with regard to Religious Education, the object of investigation of this paper. The problem that guided the investigation was the following: How did the religious education administered at the Erasto Gaertner High School, a Protestant confessional schoolof German origin in Curitiba, contribute to the formation of the citizen with regard to the ethical, political, cultural and social aspects of the basic education students who frequented the school in the decades of 1960, 1970 and 1980? Since the object of investigation was Religious Education in the context of an Educational Institution, the methodology used was that of field research of the qualitative order. To better delineate the methodological process, the research called ex-post-facto research was also chosen as it was adequate for the proposal of this investigation. For the collection of data in the social research, an informal interview was used with the technical and pedagogical team of the School as well as a questionnaire for the alumni. Various authors in the area of education, religion and theology made up the theoretical foundation thus permitting argumentations and analyses. The results revealed that the religious education working at the College in the surveyed decades, although different from what is currently considered an ideal training citizenship, active participation in various sectors of society, contributed to a good formation of the human being in the humanitarian sense of practice of social service, based on the love of Christ, the master of Christians. |
pt_BR |
dc.language.iso |
pt_BR |
pt_BR |
dc.publisher |
Faculdades EST |
pt_BR |
dc.relation.ispartofseries |
TD;149 |
|
dc.rights |
Acesso Aberto |
pt_BR |
dc.subject |
Ensino |
pt_BR |
dc.subject |
Ensino Religioso |
pt_BR |
dc.subject |
Cidadania |
pt_BR |
dc.subject |
Formação |
pt_BR |
dc.subject |
Escola Confessional |
pt_BR |
dc.subject |
Teaching |
en |
dc.subject |
Religious Education. |
en |
dc.subject |
Citizenship |
en |
dc.subject |
Formation |
en |
dc.subject |
Confessional School |
en |
dc.subject |
RELIGIÃO E EDUCAÇÃO |
pt_BR |
dc.title |
A contribuição do ensino religioso da escola confessional menonita para a formação do cidadão em diferentes gerações |
pt_BR |
dc.type |
Tese |
pt_BR |
dc.contributor.referee1 |
Klein, Remí |
|
dc.contributor.referee1Lattes |
http://lattes.cnpq.br/6363213953832880 |
pt_BR |
dc.contributor.referee2 |
Brandenburg, Laude Erandi |
|
dc.contributor.referee2Lattes |
http://lattes.cnpq.br/2720814127433525 |
pt_BR |
dc.contributor.referee3 |
Kunz, Marivete Zanoni |
|
dc.contributor.referee3Lattes |
http://lattes.cnpq.br/5398997327124397 |
pt_BR |
dc.contributor.referee4 |
Fritsch, Rosangela |
|
dc.contributor.referee4Lattes |
http://lattes.cnpq.br/5203131170203547 |
pt_BR |
dc.description.resumo |
A tese discute a contribuição do ensino religioso para a formação cidadã nos anos 60, 70 e 80, no Colégio Erasto Gaertner. Para tanto, foi apresentado o contexto histórico e social da educação paranaense, em especial em Curitiba, no final do século XIX e início do XX. Além disso, foi apresentada a estrutura, a forma de funcionamento e a caracterização do Colégio Erasto Gaertner, como resultado de uma pesquisa de campo em relação ao Ensino Religioso, objeto de investigação desse trabalho. O problema que norteou a investigação foi o seguinte: Como o Ensino Religioso ministrado no Colégio Erasto Gaertner, escola confessional protestante de origem alemã de Curitiba, contribuiu para a formação da/o cidadã/ão no que se refere aos aspectos: ético, político, cultural e social dos alunos e alunas da educação básica que frequentaram a escola nas décadas de 1960, 1970 e 1980? Sendo o objeto de investigação o Ensino Religioso no contexto de uma Instituição Educacional, a metodologia utilizada foi a pesquisa de campo de ordem qualitativa. Para delinear melhor o processo metodológico, a denominada pesquisa ex-post-facto também foi escolhida, por ser adequada à proposta desta investigação. Para a coleta de dados na pesquisa social, foi utilizada a entrevista informal, com a equipe técnica e pedagógica do Colégio, e a aplicação de um questionário para ex-alunos. Vários autores da área de educação, religião e teologia fizeram parte da fundamentação teórica permitindo assim argumentações e análises. Os resultados revelaram que o Ensino Religioso trabalhado no Colégio nas décadas pesquisadas, ainda que diferente do que se considera atualmente uma formação ideal de cidadania, com participação ativa em variados setores da sociedade, contribuiu para uma boa formação do ser humano, no sentido humanitário da prática do serviço social, baseado no amor de Cristo, o mestre dos cristãos. |
pt_BR |
dc.publisher.country |
BR |
pt_BR |
dc.publisher.department |
Teologia |
pt_BR |
dc.publisher.program |
Programa de Teologia |
pt_BR |
dc.publisher.initials |
EST |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
pt_BR |
dc.creator.Lattes |
http://lattes.cnpq.br/0875443958665123 |
pt_BR |
dc.contributor.advisor1 |
Streck, Gisela Isolde Waechter |
|
dc.contributor.advisor1Lattes |
http://lattes.cnpq.br/390614469261947 |
pt_BR |