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dc.creator | Oliveira, Noemi Maria da Conceição | |
dc.date.accessioned | 2016-11-10T17:24:11Z | |
dc.date.available | 2016-11-10T17:24:11Z | |
dc.date.issued | 2015-12-11 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/704 | |
dc.description | 73 p. | pt_BR |
dc.description.abstract | The goal of this study is to analyze the profile of the administrator in the school environment, initiated by the democratic administration from the perspective of involvement in collective action. The theoretical referential deals with the historical context of school organization as of the LDB [Law] 5.692/71 and the LDB 9.394/96, and continues with an analysis of the referred happenings and proposals. It presents notes on the Constitution of 1988 and a vision of the traditional school in which the professor was considered the one who had the knowledge. It also deals with the organization of the school space and its contribution to the formation of the individual concerning itself with their insertion in the social environment. It makes reference to the Pedagogical Political Project as a part of the democratic administration and the effective participation of those involved in carrying out this process, besides pointing out the facilitating and the impeding points encountered in the implementation of a democratic administration in the schools verifying how the new administrators are seen from the perspective of the teaching staff in the realization of the shared work after the consolidation of this process. The research seeks to understand the evolution in the change of nomenclature from director to administrator or manager, conceptualizing this role toward a more humanizing action, without forgetting the practices in light of the laws which rule education. The approach used for carrying out this research is of a quantitative/qualitative nature. Thus, various renowned authors were researched such as: Naura S. Carapeto Ferreira; José Carlos Libâneo and Heloísa Lück. We conclude that one of the important points is the quest to clarify the points in common between administration and leadership in a team both individual as well as collective. | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.publisher | Faculdades EST | pt_BR |
dc.relation.ispartofseries | TMP;418 | |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Gestão | pt_BR |
dc.subject | Democracia | pt_BR |
dc.subject | Planejamento | pt_BR |
dc.subject | Liderança | pt_BR |
dc.subject | Administration/management | en |
dc.subject | Democracy | en |
dc.subject | Planning | en |
dc.subject | Leadership | en |
dc.subject | ÉTICA E GESTÃO | pt_BR |
dc.title | Gestão democrática da educação: o trabalho do gestor escolar e os novos desafios para uma gestão de e com qualidade | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Klein, Remí | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6363213953832880 | pt_BR |
dc.description.resumo | Este estudo tem como objetivo analisar o perfil do gestor no âmbito escolar, desencadeado pela gestão democrática na perspectiva do envolvimento da ação coletiva. O referencial teórico aborda o contexto histórico da organização escolar desde a LDB 5.692/71 e a LDB 9.394/96, onde segue de uma análise dos referidos acontecimentos e das propostas. Traz apontamentos da Constituição de 1988 e uma visão da escola tradicional, na qual o professor era considerado o detentor do saber. Aborda também a organização no espaço escolar e sua contribuição para formação do indivíduo, preocupando com a sua inserção no meio social. Faz referência ao Projeto Político Pedagógico como parte integrante da gestão democrática e a participação efetiva dos envolvidos na realização desse processo, além de destacar os pontos facilitadores e dificultadores encontrados na implementação da gestão democrática nas escolas, verificando como os novos gestores são vistos sob a ótica dos docentes na efetivação do trabalho compartilhado, após a consolidação desse processo. A pesquisa busca entender a evolução na mudança da nomenclatura de diretor para gestor, conceituando sua função para uma ação mais humanizadora, sem se esquecer das práticas à luz das leis que regem a educação. A abordagem utilizada para a realização desta pesquisa é de natureza quantitativa/qualitativa. Para tanto, fizeram parte da pesquisa vários autores renomados na área, dentre eles: Naura S. Carapeto Ferreira; José Carlos Libâneo e Heloísa Lück. Conclui-se que um dos pontos importantes é a busca em esclarecer os pontos em comum entre gestão e liderança em uma equipe tanto no individual quanto no coletivo. | pt_BR |
dc.publisher.country | BR | pt_BR |
dc.publisher.department | Teologia | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Teologia | pt_BR |
dc.publisher.initials | EST | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Reblin, Iuri Andréas | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4008773551065957 | pt_BR |