dc.creator |
Pereira, Pierlisia Moreira |
|
dc.date.accessioned |
2016-11-10T17:16:20Z |
|
dc.date.available |
2016-11-10T17:16:20Z |
|
dc.date.issued |
2016-07-05 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/703 |
|
dc.description |
83 p.: il. |
pt_BR |
dc.description.abstract |
The study brings as a main focus two of the transversal themes suggested in the National Curricular Parameters (PCNs), which are: Environment and Ethics; both complement each other and demonstrate a primordial need for applicability to society in general. The scope of this work aims at analyzing the referred themes in the school context. In this way one seeks to understand the factors which contribute to the consolidation of the ethical values to be applied within environmental education. Besides this, one aims to get to know possibilities which could contribute to attenuate the environmental ethical problematic through education in public Grade and High schools. It is a strictly bibliographic research in which various printed materials were used such as: books, scientific articles, theses, journals and periodicals. The reading and selection of materials regarding the PCNs became indispensable for understanding the concepts of the ethical values used in environmental education. These ideas are defended by academics such as Paulo Freire, Leonardo Boff, among others. It was also observed that after the emergence of the PCNs, which had their origins in educational public policies – and were created in the sense of adapting to the new millennium – a new way of looking at education emerged. Faced with the current situation of environmental imbalance the exercise of the themes of Ethics and Environment is urgently needed in the process of teaching-learning since these are part of the life of every citizen. Thus, there is a strong connection of the ethical behavior of the human being with the environment, and its applicability through interdisciplinarity is a path for reaching sustainability, as well as arriving at a world desired by the Creator. |
pt_BR |
dc.language.iso |
pt_BR |
pt_BR |
dc.publisher |
Faculdades EST |
pt_BR |
dc.relation.ispartofseries |
TMP;459 |
|
dc.rights |
Acesso Aberto |
pt_BR |
dc.subject |
Ética |
pt_BR |
dc.subject |
Meio Ambiente |
pt_BR |
dc.subject |
Educação |
pt_BR |
dc.subject |
Ethics |
en |
dc.subject |
Environment |
en |
dc.subject |
Education |
en |
dc.subject |
EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDE |
pt_BR |
dc.title |
Ética e meio ambiente: temas intrínsecos na educação |
pt_BR |
dc.type |
Dissertação |
pt_BR |
dc.contributor.referee1 |
Streck, Gisela Isolde Waechter |
|
dc.contributor.referee1Lattes |
http://lattes.cnpq.br/390614469261947 |
pt_BR |
dc.description.resumo |
O estudo traz como enfoque principal duas das temáticas transversais sugeridas nos Parâmetros Curriculares Nacionais - PCNs, a saber: Meio Ambiente e Ética; ambas complementam-se, e demonstram primordial necessidade de aplicabilidade em meio à sociedade em geral. O escopo desse trabalho visa analisar as referidas temáticas no contexto escolar. Desse modo, busca-se compreender os fatores que contribuem para a consolidação dos valores éticos a serem aplicados na educação ambiental. Além disso, almeja-se conhecer possibilidades que contribuam para atenuar a problemática ética ambiental por intermédio da educação em escolas públicas de Ensino Fundamental e Médio. Trata-se de uma pesquisa estritamente bibliográfica, na qual se utilizou materiais impressos diversos como: livros, artigos científicos, dissertações, revistas e periódicos. A leitura e a seleção de materiais relativos aos PCNs se tornaram imprescindíveis para o entendimento dos conceitos de valores éticos utilizados na educação ambiental. Ideias estas, defendidas pelos estudiosos Paulo Freire, Leonardo Boff, entre outros. Observou-se também que após o surgimento dos PCNs, que teve origem nas políticas públicas educacionais – criadas no sentido de adequar-se ao novo milênio –, surgiu um novo olhar na educação. Diante do atual quadro de desequilíbrio ambiental urge o exercício das temáticas Ética e Meio Ambiente no processo ensino-aprendizagem uma vez que estas fazem parte da vida de todo cidadão. Assim, há uma forte ligação da conduta ética do ser humano com o meio ambiente e, sua aplicação por meio da interdisciplinaridade, é um caminho para o alcance da sustentabilidade, bem como se chegar ao mundo desejável pelo Criador. |
pt_BR |
dc.publisher.country |
BR |
pt_BR |
dc.publisher.department |
Teologia |
pt_BR |
dc.publisher.program |
Programa de Teologia |
pt_BR |
dc.publisher.initials |
EST |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
pt_BR |
dc.creator.Lattes |
http://lattes.cnpq.br/8255611398704599 |
pt_BR |
dc.contributor.advisor1 |
Brandenburg, Laude Erandi |
|
dc.contributor.advisor1Lattes |
http://lattes.cnpq.br/2720814127433525 |
pt_BR |