dc.creator |
Lopes, Alexssander da Silva |
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dc.date.accessioned |
2016-10-13T15:08:47Z |
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dc.date.available |
2016-10-13T15:08:47Z |
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dc.date.issued |
2016-07-21 |
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dc.identifier.uri |
http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/689 |
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dc.description |
119 p. |
pt_BR |
dc.description.abstract |
The Assembly of God stands out in the Brazilian religious scenario due to its history, its musicality and its growth. A centennial church, it is considered the matrix of Brazilian Pentecostalism. It is a musical community recognized as a storehouse of singers and musicians. It is a denomination in expansion, considered the largest Evangelical church of Brazil and the only one of national expanse that is still growing. How to understand this relation history-musicality-growth in a religious period marked by the tendency of liberating oneself from the traditions and by the revolution of mediatic Evangelical music? Is it possible for a church to maintain its liturgical-musical identity and still continue growing? Moved by this investigation this research begins seeking to understand the phenomenon Assembly of God – through an analysis of its Brazilianness, of its concept of community, traditions, transformations, fragmentations and liturgy in an attempt to identify some peculiarities which could define an Assembly identity in the midst of its plurality. Following the musicality of this church is presented beginning with a return to its musical origins and liturgies – the history of a church founded upon a revolutionary musical practice which becomes traditionalized, sacralyzing its ways in the defense of a supposed identity and which is pulverized, reaching today the extremes of a petrified liturgy and of a “show worship”. Based on this historicity the research broadens its discussion analyzing the “music in the church”, perceiving the lack of reflection in the midst of so much musical activity. The conception of music as ministry and its dimensions, the lack of a “theology of music” and its problematization, issues of sacredness, with its parameters and criterion, and the Gospel movement with its tendencies and challenges are themes which are analyzed in the sequence of the work. In conclusion, the main characteristics of the musical-liturgical identity of the Assembly of God are established and the principles for the Ministry of Music in Brazilian Pentecostalism are proposed. |
pt_BR |
dc.language.iso |
pt_BR |
pt_BR |
dc.publisher |
Faculdades EST |
pt_BR |
dc.relation.ispartofseries |
TMP;463 |
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dc.rights |
Acesso Aberto |
pt_BR |
dc.subject |
Assembleia de Deus |
pt_BR |
dc.subject |
Pentecostalismo brasileiro |
pt_BR |
dc.subject |
Liturgia |
pt_BR |
dc.subject |
Música eclesiástica |
pt_BR |
dc.subject |
Ministério de música |
pt_BR |
dc.subject |
Teologia da música |
pt_BR |
dc.subject |
Sacralidade |
pt_BR |
dc.subject |
Assembly of God |
en |
dc.subject |
Brazilian Pentecostalism |
en |
dc.subject |
Liturgy |
en |
dc.subject |
Ecclesiastical music |
en |
dc.subject |
Music ministry |
en |
dc.subject |
Theology of music |
en |
dc.subject |
Sacredness |
en |
dc.subject |
ESPIRITUALIDADE, MÚSICA E MÍDIA |
pt_BR |
dc.title |
Uma igreja que canta, toca e cresce: princípios para o ministério de música no pentecostalismo brasileiro a partir da identidade litúrgico-musical da Assembleia de Deus |
pt_BR |
dc.type |
Dissertação |
pt_BR |
dc.contributor.referee1 |
Bobsin, Oneide |
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dc.contributor.referee1Lattes |
http://lattes.cnpq.br/9895594646147746 |
pt_BR |
dc.description.resumo |
A Assembleia de Deus se destaca no cenário religioso brasileiro pela sua história, sua musicalidade e seu crescimento. Uma igreja centenária, considerada a matriz do pentecostalismo brasileiro. Uma comunidade musical, reconhecida como um celeiro de cantores(as) e musicistas. Uma denominação em expansão, constatada como a maior igreja evangélica do Brasil e a única de extensão nacional que ainda cresce. Como entender esta relação história-musicalidade-crescimento num período religioso marcado pela tendência de se libertar das tradições e pela revolução da música evangélica midiática? É possível uma igreja manter sua identidade litúrgico-musical e ainda permanecer crescendo? Movido por essa investigação, esta pesquisa inicia buscando entender o fenômeno Assembleia de Deus - uma analise de sua brasilidade, concepção de comunidade, tradições, transformações, fragmentações e liturgia, na tentativa de identificar algumas peculiaridades que possam definir uma identidade assembleiana em meio a sua pluralidade. A seguir, é exposta a musicalidade dessa igreja, iniciando com um retorno às suas origens musicais e litúrgicas - a história de uma igreja fundada numa prática musical revolucionária que se tradicionaliza, sacralizando seus modos, em defesa de uma suposta identidade, e que se pulveriza, alcançando hoje os extremos de uma liturgia petrificada e de um “culto show”. A partir dessa historicidade, a pesquisa amplia sua discussão, analisando a “música na igreja”, percebendo a falta de reflexão em meio a tanta atividade musical. A concepção de música como ministério e suas dimensões, a ausência de uma “teologia da música” e sua problematização, questões de sacralidade, com seus parâmetros e critérios, e o movimento gospel, com suas tendências e desafios, são temas analisados na sequência do trabalho. Em conclusão, as características principais da identidade litúrgico-musical da Assembleia de Deus são estabelecidas, e princípios para o Ministério de Música no pentecostalismo brasileiro são propostos. |
pt_BR |
dc.publisher.country |
BR |
pt_BR |
dc.publisher.department |
Teologia |
pt_BR |
dc.publisher.program |
Programa de Teologia |
pt_BR |
dc.publisher.initials |
EST |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
pt_BR |
dc.contributor.advisor1 |
Adam, Júlio Cézar |
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dc.contributor.advisor1Lattes |
http://lattes.cnpq.br/1768006061329443 |
pt_BR |