Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/892
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Praxedes, Francisco Gilvaneide | - |
dc.date.accessioned | 2018-07-17T19:39:58Z | - |
dc.date.available | 2018-07-17T19:39:58Z | - |
dc.date.issued | 2018-04-09 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/892 | - |
dc.description | 95 p. | pt_BR |
dc.description.abstract | This work has as general objective to analyze the management form implemented by the responsible manager in the development of the educational activities, as well as the actions practiced in the Institutional Program of Initiation Scholarships to the Teaching of the Federal Institute of Ceará of the Mathematics Subproject - Fortaleza Campus, in observance to the legislation pertinent to the program, to compliance with Civil Legislation and in comparison to the model of management in the light of ethical principles. The research, whose results subsided the elaboration of this work, is of a theoretical nature, qualitative approach, being based on literature review and documentary survey, concerning the theme. The research has an exploratory character, since it seeks to increase the knowledge about practices adopted in the process of management of the Institutional Program of Initiation Scholarships in a federal institution of education, in compliance with the norms and submission to the Ethics Council of the Faculty EST, responsible for the orientation regarding the construction of a narrative within the standards required by the Legislation. The underlying theoretical assumption underlying this research is that to carry out efficient public management and with beneficial results to the community, it is necessary for the public manager to perform the actions entrusted to him, in an honest manner, free of corruption and in compliance, therefore the importance of this manager in the organizational adaptation of the changes. Public management should prioritize the citizen and society as a user of the public service, as the recipient of the action stemming from the power of the State. If the individuals doing the public service understood the importance of being ethical much would advance in the desires and desires of society, without these principles there would be a concern with society and its individuals, where each would only be concerned with their own interests without understand the need of the population. | en |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.publisher | Faculdades EST | pt_BR |
dc.relation.ispartofseries | TMP;570 | - |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | ÉTICA E GESTÃO | pt_BR |
dc.subject | Gestão pública | pt_BR |
dc.subject | PIBID | pt_BR |
dc.subject | IFCE | pt_BR |
dc.subject | Princípios éticos | pt_BR |
dc.subject | Matemática | pt_BR |
dc.subject | Public administration | en |
dc.subject | Ethical principles | en |
dc.subject | Mathematics | en |
dc.title | Análise da gestão do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência do Instituto Federal do Ceará do subprojeto de matemática do campus Fortaleza, à luz de princípios éticos | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Sinner, Rudolf Eduard von | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5391368668845628 | pt_BR |
dc.description.resumo | Esse trabalho tem como objetivo geral analisar a forma de gestão implantada pelo gestor responsável no desenvolvimento das atividades educacionais, bem como as ações praticadas no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência do Instituto Federal do Ceará do Subprojeto de Matemática – Campus Fortaleza, em observância à legislação pertinente ao programa, ao cumprimento da Legislação Civil e em comparação ao modelo de uma gestão à luz de princípios éticos. A pesquisa, cujos resultados subsidiaram a elaboração deste trabalho, é de natureza teórica, abordagem qualitativa, sendo fundamentada na revisão da literatura e levantamento documental, concernente ao tema. A pesquisa tem caráter exploratório, pois procura aumentar o grau de conhecimento acerca de práticas adotadas no processo de gestão do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência em uma instituição federal de ensino, em cumprimento às normas e à submissão ao Conselho de Ética da Faculdade EST, responsável pela orientação no que tange à construção de uma narrativa dentro dos padrões exigidos pela Legislação. O pressuposto teórico subjacente, que embasa esta pesquisa, é o de que para realizar a gestão pública eficiente e com resultados benéficos à comunidade, se faz necessário que, o gestor público ou a gestora pública, executem as ações que lhe foram confiadas, de maneira honesta, livre de corrupção e em cumprimento, por isso a importância desse gestor ou dessa gestora na adaptação organizacional das mudanças. A gestão pública deve priorizar o cidadão, a cidadã e à sociedade na condição de usuário e usuária do serviço público, de destinatário ou destinatária da ação decorrente do poder do Estado. Se os indivíduos que fazem o serviço público, entendessem a importância de ser ético, muito se avançaria nos anseios e desejos da sociedade, sem esses princípios não haveria uma preocupação com a sociedade e seus indivíduos, onde cada um e cada uma, se preocuparia apenas com os seus próprios interesses sem compreender a necessidade da população. | pt_BR |
dc.publisher.country | BR | pt_BR |
dc.publisher.department | Teologia | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Teologia | pt_BR |
dc.publisher.initials | EST | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/7828184018299674 | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Schreiber, Dusan | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5088882022022801 | pt_BR |
Appears in Collections: | Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
praxedes_fg_tmp570.pdf | Texto completo | 623.14 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License