dc.creator |
Silva Neto, José Gomes da |
|
dc.date.accessioned |
2017-03-24T15:17:47Z |
|
dc.date.available |
2017-03-24T15:17:47Z |
|
dc.date.issued |
2017-01-05 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/726 |
|
dc.description |
82 p. |
pt_BR |
dc.description.abstract |
This study analyzed school registers of children and adolescents situated in the school context. The goal of the research consisted in getting to know the different realities related to violence practiced against children and adolescents as well as the violence between the students themselves. It was necessary to deal with the different concepts of violence existent in the literature, as well as deal with the contextualization of the family institution and new changes within the family in contemporaneity, challenging, more and more, the school institution and the State itself in the fulfillment of the laws and responsibilities toward sons and daughters in situations of vulnerability. The documental method was used, with registers of individual cases in two private schools, situated in the Federal District. The violence observed in the respective documents pointed to various factors which motivated it, mainly the irresponsibility of many fathers and mothers, distant from caring for their children. In this sense the role of the school is essential for guaranteeing the rights foreseen in law, specifically the Statute of the Child and Adolescent. |
pt_BR |
dc.language.iso |
pt_BR |
pt_BR |
dc.publisher |
Faculdades EST |
pt_BR |
dc.relation.ispartofseries |
TMP;478 |
|
dc.rights |
Acesso Aberto |
pt_BR |
dc.subject |
Crianças |
pt_BR |
dc.subject |
Adolescentes |
pt_BR |
dc.subject |
Violência |
pt_BR |
dc.subject |
Família |
pt_BR |
dc.subject |
Escola |
pt_BR |
dc.subject |
Children |
en |
dc.subject |
Adolescents |
en |
dc.subject |
Violence |
en |
dc.subject |
Family |
en |
dc.subject |
School |
en |
dc.subject |
EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDE |
pt_BR |
dc.title |
Violência contra crianças e adolescentes: uma análise a partir do contexto escolar |
pt_BR |
dc.type |
Dissertação |
pt_BR |
dc.contributor.referee1 |
Streck, Gisela Isolde Waechter |
|
dc.contributor.referee1Lattes |
http://lattes.cnpq.br/390614469261947 |
pt_BR |
dc.description.resumo |
Este estudo analisou registros escolares de crianças e adolescentes situados no contexto escolar. O objetivo da pesquisa consistiu em conhecer as diferentes realidades no que concerne à violência praticada contra crianças e adolescentes, bem como a violência entre os/as próprios/as estudantes. Foi necessário abordar os diferentes conceitos de violência existentes na literatura, assim como uma contextualização da instituição família e as novas mudanças em seu interior na contemporaneidade, desafiando, cada vez mais, a instituição escolar e o próprio Estado no cumprimento das leis e responsabilidade com os filhos e as filhas em situações de vulnerabilidade. Utilizou-se o método documental, com registros de casos individuais em duas escolas de ensino privado, situadas no Distrito Federal. A violência constatada nos respectivos documentos apontou vários fatores que a motivaram, principalmente a irresponsabilidade de muitos pais e mães, alheios/as aos cuidados com os/as seus/suas filhos/as. Nesse sentido, o papel da escola é essencial para a garantia dos direitos previstos em lei, especificamente o Estatuto da Criança e Adolescente. |
pt_BR |
dc.publisher.country |
BR |
pt_BR |
dc.publisher.department |
Teologia |
pt_BR |
dc.publisher.program |
Programa de Teologia |
pt_BR |
dc.publisher.initials |
EST |
pt_BR |
dc.subject.cnpq |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
pt_BR |
dc.creator.Lattes |
http://lattes.cnpq.br/2890551478155550 |
pt_BR |
dc.contributor.advisor1 |
Musskopf, Andre Sidnei |
|
dc.contributor.advisor1Lattes |
http://lattes.cnpq.br/0540785104686451 |
pt_BR |