dc.creator |
Burdelak, Cristiano Cesar |
|
dc.date.accessioned |
2016-07-25T15:30:38Z |
|
dc.date.available |
2013-08-17 |
|
dc.date.available |
2016-07-25T15:30:38Z |
|
dc.date.issued |
2013-07-29 |
|
dc.identifier.citation |
BURDELAK, Cristiano Cesar. O Pessach ontem e hoje. 2013. 91 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2013. |
por |
dc.identifier.uri |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/367 |
|
dc.description.abstract |
This paper is a bibliographical historical analysis of the theme Pessach yesterday
and today . At the first moment, the Pessach will be detailed in its historical evolution
showing the origins and practice of this celebration, presuming the influence of other
peoples which reflected such customs, and thus proceeded from these origins,
including other literature throughout history. Following this, some attributes of
Pessach will be presented, being pointed out in a certain organization to preserve the
continuity of this tradition, which was given to the Jewish people, in as much as these
characteristics were added lending to new interpretations in the occasions of the
moments with the circumstances of the environment. The central proposal are the
typological analogies of the historical readings with the prophetic ones, where
everything took place centered on the paschal lamb as the redemptive sacrifice. After
the destruction of the second Temple, the Pessach begins to gain ressignifications,
for the traditional Jews as well as for the Messianic Jews and the Christians, having
prophetic fulfillment in various characteristics connected to this sphere. The goal of
this paper is to seek to recover the knowledge of the times and thus understand why
the lamb was not only for the Exodus but was for all times. Thus, the families would
meditate, retrospectively, on their liberation (believed by the traditional Jews). The
act, on the other hand, talked prospectively of a total liberation, which would emerge
from the sacrificial death of the Lamb of Pessach (Yeshua Ha Mashiach, believed by
the Messianic Jews and the Christians) which, taking place once in history, would
originate the finished redemption, no longer necessitating any further spilling of blood
of the paschal Lamb. |
eng |
dc.format |
application/pdf |
por |
dc.language |
por |
por |
dc.publisher |
Faculdades EST |
por |
dc.rights |
Acesso Aberto |
por |
dc.subject |
Pessach |
por |
dc.subject |
Páscoa |
por |
dc.subject |
Festa judaica |
por |
dc.subject |
LEITURA E ENSINO DA BÍBLIA |
por |
dc.subject |
Pessach |
eng |
dc.subject |
Easter |
eng |
dc.subject |
Jewish celebration |
eng |
dc.title |
O Pessach ontem e hoje |
por |
dc.type |
Dissertação |
por |
dc.contributor.referee1 |
Dreher, Carlos Arthur |
|
dc.contributor.referee1Lattes |
http://lattes.cnpq.br/0756558505345369 |
por |
dc.description.resumo |
Uma análise histórica bibliográfica do tema O Pessach ontem e hoje . Em
primeira instância, o Pessach será detalhado em sua evolução histórica,
mostrando as origens e a prática desta celebração, na presunção da influência
de outros povos que refletiram tais costumes e, assim prosseguiu destas
procedências, abrangendo outras leituras no decorrer da história. Em seguida,
serão expostos alguns atributos de Pessach, sendo apontados em uma
organização para preservar a continuidade desta tradição, dada ao povo judeu,
tanto que, estas características somaram para novas interpretações nas
ocasiões dos momentos com as circunstâncias do âmbito. A proposta central
são as analogias tipológicas das leituras históricas com as proféticas, onde
tudo ocorria em torno do cordeiro pascal como sacrifício redentor. Após a
destruição do segundo Templo, o Pessach começa a ter ressignificações, tanto
para judeus tradicionais quanto para judeus messiânicos e cristãos, tendo
cumprimento profético em várias características ligadas a esta esfera. O alvo
deste trabalho é procurar recuperar o conhecimento dos tempos e assim
entender o porquê o cordeiro não era somente para o Êxodo, mas para todos
os anos. Assim sendo, as famílias meditariam, retrospectivamente, na sua
libertação (crido pelos judeus tradicionais). Este ato por vez, falava
prospectivamente de uma total libertação, que surgiria pela morte sacrificial do
Cordeiro de Pessach (Yeshua Ha Mashiach, crido pelos judeus messiânicos e
cristãos) que, uma vez exercida na história, originaria redenção conclusa, não
sendo mais necessário qualquer novo derramamento de sangue do cordeiro
pascal. |
por |
dc.publisher.country |
BR |
por |
dc.publisher.department |
Teologia |
por |
dc.publisher.program |
Programa de Teologia |
por |
dc.publisher.initials |
EST |
por |
dc.subject.cnpq |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
por |
dc.creator.Lattes |
http://lattes.cnpq.br/5665186769415746 |
por |
dc.contributor.advisor1 |
Schmitt, Flavio |
|
dc.contributor.advisor1Lattes |
http://lattes.cnpq.br/4051638587142121 |
por |