dc.creator |
Iung, Silvio |
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dc.date.accessioned |
2016-07-25T15:31:28Z |
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dc.date.available |
2010-10-01 |
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dc.date.available |
2016-07-25T15:31:28Z |
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dc.date.issued |
2010-08-02 |
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dc.identifier.citation |
IUNG, Silvio. Ensino superior na IECLB: uma primeira história. 2010. 139 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2010. |
por |
dc.identifier.uri |
http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/163 |
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dc.description.abstract |
The subject matter of this dissertation is higher education within IECLB (the Evangelical
Church of Lutheran Confession in Brazil). The paper starts out by examining the origin of
congregational education in Brazil and its structural organization alongside public education.
The formation of the congregational education system is presented, which started with
primary schools linked to local church congregations that were set up in response to the
difficulties with the lack of schools found by German Lutheran immigrants upon their arrival
to Brazil. After setting the context for the emergence of congregational higher education and
the tradition of congregational basic education, the paper analyzes the discussions around the
creation of colleges and higher education courses within the Synod Riograndense, one of the
founding constituents of IECLB. Special emphasis is given to the unsuccessful attempt to
offer courses at the time when many other Brazilian institutions working with higher
education started their activity. This paper attempts to understand the reasons underlying these
difficulties and examines the alternatives adopted. Finally, attention is given to the successful
emergence of courses in the 1970s, but which took effect especially at the turn of the 21st
century. Our studies reveal that the option not to offer higher education stemmed from a
larger context of the church that was then undergoing reorganization. Some internal
uncertainty about who would bear the responsibility for offering courses further delayed the
process. The paper concludes by indicating alternatives for higher education in IECLB to play
a greater role in the context of Brazilian education. The research points out the need for a
systematic review of the way colleges and courses are maintained by institutions within
IECLB should they want to consolidate their position in Brazil. |
eng |
dc.format |
application/pdf |
por |
dc.language |
por |
por |
dc.publisher |
Faculdades EST |
por |
dc.rights |
Acesso Aberto |
por |
dc.subject |
Ensino superior comunitário |
por |
dc.subject |
Educação confessional |
por |
dc.subject |
IECLB |
por |
dc.subject |
RELIGIÃO E EDUCAÇÃO |
por |
dc.subject |
Congregational higher education |
eng |
dc.subject |
Denominational education |
eng |
dc.subject |
IECLB |
eng |
dc.title |
Ensino superior na IECLB: uma primeira história |
por |
dc.type |
Dissertação |
por |
dc.contributor.advisor-co1 |
Klein, Remi |
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dc.contributor.advisor-co1Lattes |
http://lattes.cnpq.br/6363213953832880 |
por |
dc.contributor.advisor-co2 |
Streck, Danilo Romeu |
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dc.contributor.advisor-co2Lattes |
http://lattes.cnpq.br/2250864123409266 |
por |
dc.description.resumo |
O tema central desta dissertação é o ensino superior na IECLB. Inicialmente, localizam-se o
surgimento do ensino superior comunitário no Brasil e sua estruturação ao lado da oferta do
poder público. Apresenta-se a formação do sistema de educação comunitária vinculada à
Igreja, com escolas primárias, a partir das dificuldades enfrentadas pelos imigrantes alemães
evangélico-luteranos, na sua chegada ao Brasil, com a ausência de escolas. Contextualizado o
espaço do surgimento da educação superior comunitária e a tradição do ensino básico de
caráter comunitário, abre-se o cenário para resgatar as discussões em torno da criação de
faculdades e cursos superiores no âmbito do Sínodo Riograndense, um dos formadores da
IECLB. Destaca-se a tentativa infrutífera de oferecer cursos naquele período em que as
demais instituições brasileiras que atuam com ensino superior iniciam sua atividade. Este
trabalho tenta compreender as causas dessa dificuldade e analisa as alternativas adotadas. Por
último, volta-se a atenção para as trajetórias exitosas de surgimento de cursos a partir da
década de 1970, mas com resultado especialmente na virada para o século XXI. A pesquisa
revelou que a opção por não oferecer ensino superior decorre de todo um contexto de igreja
que passava por reorganização. Também certa indefinição interna quanto a quem caberia a
responsabilidade de oferecer cursos retarda a oferta desses. O trabalho culmina com o
apontamento de alternativas para que o ensino superior na IECLB possa ter maior
participação no cenário educacional brasileiro. A pesquisa aponta para uma revisão na
sistemática de manter faculdades e cursos em instituições comunitárias da IECLB, para o caso
de estas quererem se consolidar no cenário brasileiro. |
por |
dc.publisher.country |
BR |
por |
dc.publisher.department |
Teologia |
por |
dc.publisher.program |
Programa de Teologia |
por |
dc.publisher.initials |
EST |
por |
dc.subject.cnpq |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
por |
dc.creator.Lattes |
http://lattes.cnpq.br/7329598095838598 |
por |
dc.contributor.advisor1 |
Wachholz, Wilhelm |
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dc.contributor.advisor1Lattes |
http://lattes.cnpq.br/3084707254950329 |
por |