Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/945
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAraújo, Maria do Rosário Sá-
dc.date.accessioned2019-01-31T16:07:05Z-
dc.date.available2019-01-31T16:07:05Z-
dc.date.issued2018-06-14-
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/945-
dc.description134 p.pt_BR
dc.description.abstractThis final paper deals with the educational and organizational policies of the Geography program at the Higher Studies Center of Imperatriz-Maranhão, in the aspects of ethics and management. It has the goal of reflecting about the obligations of the management, coordination and structuring, in the ethical field, of the program being studied, with the expectation of having a different way of seeing the relation between professors and managers of the afore-mentioned program. It is a bibliographic and documental research. The procedures were analyzed through a survey of the data of the program from its foundation in 1987 to the unification of the curricular structures which took place in 2014. As to the research techniques carried out, the following were used: reading of the information in the work space; analysis of the minutes; regimentations; and theoretical sources for the structuring of the final paper. The motivation arose from the will to recover the history of the Geography program of the CESI/UEMA, with the intention of improving its structuring and organization as fundamental parts for the existence of respect, empathy, otherness, collaboration and fulfillment of the General Guidelines for Teaching in Undergraduate programs. Within this framework, the object of the research was the process of management, of organization and structuring of the Teaching program in Geography, CESI/UEMA (1987 – 2014), from the perspective of ethics. The latter is enthusiastic about growth, seeking to improve the quality of teaching. There is a vigor in this investigation, in the objectivity of the actions where it went through many stages, one after the other, various paths were trailed to form a professional capable of attending to the nuances of the socio-spacial, cultural, educational and technological reality, in the regional and local ambience, in the city of Imperatriz/Maranhão, leaving as a suggestion a proposal of principles for ethical conduct to establish an educational environment which contains all the adequate and necessary organization for the good functioning of the program.en
dc.publisherFaculdades ESTpt_BR
dc.relation.ispartofseriesTMP;581-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Superiorpt_BR
dc.subjectInstituição Educacionalpt_BR
dc.subjectGestãopt_BR
dc.subjectÉticapt_BR
dc.subjectHigher Educationen
dc.subjectEducational Institutionen
dc.subjectManagementen
dc.subjectEthicsen
dc.titlePolítica educacional e organizacional do curso geografia licenciatura no centro de estudos superiores de Imperatriz da Universidade Estadual do Maranhão em Imperatriz/MA: perspectiva da ética e da gestãopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.referee1Schreiber, Dusan-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5088882022022801pt_BR
dc.contributor.referee2Fritsch, Rosângela-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/5203131170203547pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho final trata da política educacional e organizacional do curso de Geografia no Centro de Estudos Superiores de Imperatriz-Maranhão, no aspecto da ética e da gestão. Com finalidade de refletir sobre as obrigações da gestão, coordenação e estruturação, no campo ético, do curso em estudo, com a expectativa de outra maneira de ver a relação entre docentes/gestores e gestoras do referido curso. Trata-se de pesquisa bibliográfica e documental, Analisaram-se os procedimentos por meio do levantamento dos dados do curso com sua fundação em 1987 até a unificação das estruturas curriculares ocorridas em 2014. Quanto às técnicas de pesquisas realizadas, foram utilizadas: a leitura de informações no espaço de trabalho; apreciações de atas; regimentos; e de fontes teóricas para a estruturação do trabalho final. A motivação apareceu da vontade de resgatar o histórico do Curso de Geografia do CESI/UEMA, com a pretensão de melhorar sua estruturação e organização como peças fundamentais para existência do respeito, da empatia, da alteridade, da colaboração e do cumprimento das Normas Gerais do Ensino de Graduação. Dentro desse quadro, o objeto da pesquisa foi o processo de gestão, de organização e estruturação, do curso de Geografia Licenciatura, CESI/UEMA (1987 – 2014), sob perspectiva da ética. O mesmo tem entusiasmo de crescimento, na busca de melhorar a qualidade de ensino. Existe um vigor nessa investigação, na objetividade das ações onde passou por muitas etapas seguidas, diversos caminhos percorridos, para a formação de um ou uma profissional capaz de atender às nuances da realidade socioespacial, cultural, educacional e tecnológica, no âmbito regional e local, na cidade de Imperatriz/Maranhão, tendo como sugestão uma proposta de princípios de conduta ética a fim de firmar um ambiente educacional que contenha toda a organização adequada e necessária para o bom andamento e funcionamento do curso.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.departmentTeologiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Teologiapt_BR
dc.publisher.initialsESTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5213684443346931pt_BR
dc.contributor.advisor1Sinner, Rudolf Eduard von-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5391368668845628pt_BR
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Araujo_mrs_tmp581.pdfTexto completo pdf3.99 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons