Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/842
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLírio, Luciano de Carvalho-
dc.date.accessioned2018-04-24T05:39:14Z-
dc.date.available2018-04-24T05:39:14Z-
dc.date.issued2017-07-10-
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/842-
dc.description193 p. il.pt_BR
dc.description.abstractThis research was carried out with the support of the Coordination of Improvement of Higher Level Personnel (CAPES) and its main objective is to analyze who are and how Brazilian evangelical adolescents of the 21st century are, according to the different types of denominations evangelicals found in the country and, above all, seeks to verify the relationship of these adolescents with cyberspace. The work is divided into three chapters. The first chapter presented an analysis of the historical construction of the adolescent being in the Brazilian scenario, in a postmodern perspective and, in addition, the relationship of Brazilian evangelical adolescents with cyberspace was analyzed and a brief discussion was presented on the concept of cyberteology . In the second chapter the methodological course of the research was approached, which consisted in a qualitative investigation, with emphasis in the Cultural Studies. The ethnographic methodology was applied, which emphasizes the experiential element of the experience and, as a research method, the participant observation and a questionnaire with 40 questions were used for a total of 200 adolescents, distributed in four groups of fifty participants to each segment of Brazilian Protestantism: historical, classical, Neo-Pentecostal and post-Pentecostal Protestants. Finally, from the theoretical contribution and the field research, the final considerations of this study were realized, and it was verified, especially, that: in the post-modernity there are varied ways of adolescer; that Brazilian evangelical adolescents in the 21st century develop their spirituality in a more unpretentious way when compared to the adolescents of the past generations; there is commitment, but it happens at a rate that adults interpret as lack of commitment; Social Networks achieve the connectivity that the official sites of the denominations do not reach; the adolescents are not responsible for the changes that come with postmodernity, they are vectors, drivers, bearers of postmodernity.en
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nivel Superior (CAPES)pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFaculdades ESTpt_BR
dc.relation.ispartofseriesTD;169-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRELIGIÃO E EDUCAÇÃOpt_BR
dc.subjectAdolescênciapt_BR
dc.subjectEvangélicospt_BR
dc.subjectCiberespaçopt_BR
dc.subjectPós-modernidadept_BR
dc.subjectAdolescenceen
dc.subjectEvangelicalsen
dc.subjectCyberspaceen
dc.subjectPostmodernityen
dc.titleAdolescentes evangélicos e o ciberespaçopt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.contributor.referee1Adam, Júlio Cézar-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1768006061329443pt_BR
dc.contributor.referee2Bobsin, Oneide-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/9895594646147746pt_BR
dc.contributor.referee3Facchini, Luciana-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/392797814326038pt_BR
dc.contributor.referee4Domingues, Gleyds Silva-
dc.contributor.referee4Latteshttp://lattes.cnpq.br/3982430869583455pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa foi realizada com o apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e tem como objetivo principal analisar quem são e como pensam os/as adolescentes evangélicos/as brasileiros/as do século XXI, conforme os diferentes tipos de denominações evangélicas encontradas no país e, sobretudo, busca verificar a relação desses adolescentes com o ciberespaço. O trabalho está distribuído em três capítulos. O primeiro capítulo apresentou uma análise da construção histórica do ser adolescente no cenário brasileiro, numa perspectiva pós-moderna e, além disso, analisou-se a relação de adolescentes evangélicos brasileiros com o ciberespaço e apresentou-se uma breve discussão sobre o conceito de ciberteologia. No segundo capítulo abordou-se o percurso metodológico da pesquisa, a qual consistiu em uma investigação qualitativa, com ênfase nos Estudos Culturais. Aplicou-se a metodologia etnográfica, que enfatiza o elemento vivencial da experiência e, como método de pesquisa, utilizou-se a observação participante e um questionário com 40 questões para um total de 200 adolescentes, distribuídos/as em quatro grupos de cinquenta participantes para cada segmento do protestantismo brasileiro: protestantes históricos, pentecostais clássicos, neopentecostais e pós-pentecostais. Por fim, a partir do aporte teórico e da pesquisa de campo, foram realizadas as considerações finais deste estudo, e verificou-se, especialmente, que: na pós-modernidade existem variadas maneiras de adolescer; que os/as adolescentes evangélicos/as brasileiros/as no século XXI desenvolvem sua espiritualidade de maneira mais despretensiosa se comparados com os/as adolescentes das gerações passadas; existe o comprometimento, mas ele acontece em um ritmo que os adultos interpretam como falta de compromisso; as Redes sociais conseguem a conectividade que os sítios oficiais das denominações não alcançam; os/as adolescentes não são os responsáveis pelas mudanças advindas com a pós-modernidade, eles/elas são vetores, condutores, portadores da pós-modernidade.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.departmentTeologiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Teologiapt_BR
dc.publisher.initialsESTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0596479540475609pt_BR
dc.contributor.advisor1Streck, Gisela Isolde Waechter-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/390614469261947pt_BR
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lirio_lc_td169.pdf6.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.