Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/797
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSantos, Djalma Tavares dos-
dc.date.accessioned2017-09-29T20:28:34Z-
dc.date.available2017-09-29T20:28:34Z-
dc.date.issued2017-06-23-
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/797-
dc.description100 p. : il.pt_BR
dc.description.abstractThe focus of analysis of this thesis is continuing education for the professor of the technical program in Electrotechnology. The relevance of this theme as relates to the quality of professional education in the formation of youth made possible critical reflections about professorship and its weaknesses in teaching, due to the distancing between basic education and continuing education. To do this we sought to extend a multi-referential look at the praxis, the formation of the professors, the work of the graduates and at the work world, through the analysis of results from secondary data from empirical research. In order to comprehend the educational needs, it was fundamental that the manner of acquiring new knowledge, the programs offered by the teaching institution and the requirements for selecting new professors be analyzed. This theme of continuing education is recurrent in the development of technological innovations, in the demands of professors of technical education and in the demands of the work world. It is important to highlight that the existing evolutions of technological basis, in isolation do not imply new cognitive arrangements in the technical programs, however, the complexity of the knowledge produced demands that the professor have a new way of thinking and doing education in the trajectory of his or her professional journey.en
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFaculdades ESTpt_BR
dc.relation.ispartofseriesTMP;507-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRELIGIÃO E EDUCAÇÃOpt_BR
dc.subjectFormação continuadapt_BR
dc.subjectCurso técnico de eletrotécnicapt_BR
dc.subjectDocentespt_BR
dc.subjectPráxispt_BR
dc.subjectInovações tecnológicaspt_BR
dc.subjectContinuing educationen
dc.subjectTechnical program in electrotechnologyen
dc.subjectProfessorsen
dc.subjectPraxisen
dc.subjectTechnological innovationsen
dc.titleEducação profissional continuada: um olhar no processo produtivo, tecnológico e educacional na área da indústriapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.referee1Reblin, Iuri Andréas-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4008773551065957pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação tem por foco de análise a formação continuada para os docentes e as docentes do curso técnico de Eletrotécnica. A relevância desse tema, no que tange à qualidade da educação profissional na formação de jovens, possibilitou reflexões críticas sobre a docência e suas debilidades no ensino, decorrente do distanciamento entre a formação básica e a formação continuada. Para tanto, buscou lançar um olhar multirreferencial na práxis, na formação dos docentes, na atuação dos egressos e no mundo do trabalho, através de análise de resultados de dados secundários de pesquisa empírica. Foi fundamental para compreender as necessidades formativas, analisar a forma de aquisição de novos conhecimentos, os cursos ofertados pela instituição de ensino e os requisitos para seleção de novos docentes. Esse tema sobre formação continuada é recorrente ao desenvolvimento das inovações tecnológicas, às demandas dos docentes do ensino técnico e às demandas do mundo do trabalho. Vale ressaltar que as evoluções existentes de base tecnológica, isoladamente, não implicam em novos arranjos cognitivos nos cursos técnicos, porém a complexidade dos conhecimentos produzidos exige do docente uma nova forma de pensar e fazer educação no transcorrer da sua trajetória profissional.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.departmentTeologiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Teologiapt_BR
dc.publisher.initialsESTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0626899103964645pt_BR
dc.contributor.advisor1Silva, Laura Franch Schmidt da-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6858886305291005pt_BR
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
santos_dts_tmp507.pdfTexto completo1.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.