Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/774
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorStrelhow, Daniela Moratti Precilio Borcarte-
dc.date.accessioned2017-09-12T20:21:45Z-
dc.date.available2017-09-12T20:21:45Z-
dc.date.issued2017-03-03-
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/774-
dc.description137 p. il.pt_BR
dc.description.abstractThe research presented below analyzes art in the Protestant Lutheran context. The path followed seeks to recover the historicity of the figurative artistic representations within the first Christianity, as well as their developments in the Renaissance and the Protestant Reformation, having as a perspective the Theology of Art, based on the thinking of Paul Tillich. One understands that the images which emerged with the first Christian communities are only later designated as Christian art. The use of this art foments the formulation of theological positions which transit between their permanence/existence and their prohibition/destruction depending on the historical context. In this way, the development of this art should be interpreted based on theology and its insertion in the social, political, economic and cultural scenario. For such, an important historical period is situated in the Renaissance movement and in the humanist mentality instituted in the Protestant Reformation. Within this scenario profound cultural and intellectual transformations are presented as well as influences and directions of sacred and religious art with echoes in modern history. Therefore, an important aspect is the issue of the return to the sources, especially to the Biblical texts, which once again raises the issue of art and its figurative artistic representations, in many cases associated with an idolatry perspective and intrinsically connected to the theological discussions. The proposal elaborated based on Tillich, to (re) signify art as a theological source, as a revelation of the Sacred, illuminates some theological aspects of Christian art which remained hidden in the Protestant Lutheran imagery. This reflection on art for the Protestant Lutheran context takes on a new perspective to dialog with the artistic-cultural manifestations. The Tillich theological approach to art provides a recovery regarding the historical gap in relation to the artistic representations and presents itself as a possibility to interpret the esthetic and cultural experiences based on the creative otherness of the divine.en
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nivel Superior (CAPES)pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFaculdades ESTpt_BR
dc.relation.ispartofseriesTM;330-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRELIGIÃO E EDUCAÇÃOpt_BR
dc.subjectTeologiapt_BR
dc.subjectHistoricidadept_BR
dc.subjectImagináriopt_BR
dc.subjectArtept_BR
dc.subjectTheologyen
dc.subjectHistoricityen
dc.subjectImageryen
dc.subjectArten
dc.titleA arte no contexto protestante-luterano: perspectivas e desdobramentos históricospt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.referee1Streck, Gisela Isolde Waechter-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/390614469261947pt_BR
dc.contributor.referee2Eggert, Edla-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/2854589063294139pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa apresentada a seguir faz uma análise da arte para o contexto protestante-luterano. O caminho percorrido procura resgatar a historicidade das representações artísticas figuradas no cristianismo primeiro, bem como, seus desdobramentos no Renascimento e Reforma Protestante, tendo como perspectiva a Teologia da Arte, a partir do pensamento de Paul Tillich. Entende-se que as imagens que surgiram junto com as primeiras comunidades cristãs são posteriormente designadas como arte cristã. A utilização desta arte fomenta a formulação de posições teológicas que transitam entre sua permanência/existência e proibição/destruição dependendo do contexto histórico. Desta forma, o desenvolvimento da arte deve ser interpretado a partir da teologia e de sua inserção no cenário social, político, econômico e cultural. Para tanto um período histórico importante está situado no movimento renascentista e na mentalidade humanista instaurada na Reforma Protestante. Sob este cenário, são apresentadas profundas transformações culturais e intelectuais, influências e rumos da arte sacra e religiosa com ecos na história moderna. Logo, um aspecto importante é a questão do retorno às fontes, em especial aos textos bíblicos, que novamente retoma a pergunta pela arte e suas representações artísticas figuradas, em muitos casos, associadas a um viés idolátrico e intrinsecamente ligadas às discussões teológicas. A proposta elaborada a partir de Tillich, em (re)significar a arte como fonte teológica, como revelação do Sagrado, ilumina alguns aspectos teológicos da arte cristã que ficaram escondidos no imaginário protestante-luterano. Esta reflexão sobre arte, para o contexto protestante-luterano, assume uma nova perspectiva para dialogar com as manifestações artístico-culturais. A abordagem teológica da arte tillichiana proporciona um resgate à lacuna histórica em relação às representações artísticas e se apresenta como uma possibilidade de interpretar as experiências estéticas e culturais a partir da alteridade criativa do divino.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.departmentTeologiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Teologiapt_BR
dc.publisher.initialsESTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.contributor.advisor1Wachholz, Wilhelm-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3084707254950329pt_BR
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
strelhow_dmpb_tm330.pdfTexto completo6.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.