Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/754
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSoares, Francisco Edésio Carlos-
dc.date.accessioned2017-06-09T18:52:51Z-
dc.date.available2017-06-09T18:52:51Z-
dc.date.issued2017-01-17-
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/754-
dc.description72 p.pt_BR
dc.description.abstractThis present work of master's degree has as theme the school management, as it is democratic and based on ethics. In times of increasingly less solid and disposable values, the school is fundamental to the development of the critical skills of learners. Brazilian institutions, although democratic in their definitions, still show themselves as verticals in their relations. The school, by its action, reflects this verticality. The challenge of school management goes beyond to provide only the empirical knowledge, it is for the joint construction of an educational project that aims at the construction of citizenship. Thus, through bibliographic research, stand out the concepts of democracy and ethics that are fundamental to a participatory awareness and of responsible conduct. Such concepts are central to the school management conduce efficiently the school administration, as a mediator and facilitator in building a reflective knowledge and in the mediation of citizenship.en
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFaculdades ESTpt_BR
dc.relation.ispartofseriesTMP;487-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectÉTICA E GESTÃOpt_BR
dc.subjectGestão escolarpt_BR
dc.subjectDemocraciapt_BR
dc.subjectÉticapt_BR
dc.subjectSchool managementen
dc.subjectDemocracyen
dc.subjectEthicsen
dc.titleA influência da ética para gestão democrática nas escolas: uma análise da gestão escolarpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.referee1Zanella, José Caetano-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5394484099711862pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho de mestrado tem como tema a gestão escolar, enquanto democrática e pautada pela ética. Em tempos de valores cada vez menos sólidos e descartáveis, a escola se mostra fundamental para o desenvolvimento da capacidade crítica dos educandos. As instituições brasileiras, ainda que democráticas em suas definições, se mostram verticais nas suas relações. A escola, por sua ação reflete essa verticalidade. O desafio da gestão escolar está para além de proporcionar o conhecimento empírico somente, mas para a construção conjunta de um projeto pedagógico que vise à construção da cidadania. Assim, através de pesquisa bibliográfica, destacam-se os conceitos de democracia e ética, fundamentais para a consciência participativa e de conduta responsável. Tais conceitos são fundamentais para a gestão escolar conduzir de forma eficiente a administração escolar, como mediadora e facilitadora na construção de um conhecimento reflexivo e na mediação da cidadania.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.departmentTeologiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Teologiapt_BR
dc.publisher.initialsESTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4026103807004717pt_BR
dc.contributor.advisor1Schaper, Valério Guilherme-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3516948733028434pt_BR
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
soares_fec_tmp487.pdfTexto completo567.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.