Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/67
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Matos, Rita Estefânia Luz dos Passos | |
dc.date.accessioned | 2016-07-25T15:47:31Z | - |
dc.date.available | 2009-09-10 | |
dc.date.available | 2016-07-25T15:47:31Z | - |
dc.date.issued | 2009-06-18 | |
dc.identifier.citation | MATOS, Rita Estefânia Luz dos Passos. Ensino religioso no contexto escolar : educação em valores. 2009. 73 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2009. | por |
dc.identifier.uri | http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/67 | - |
dc.description.abstract | The study presents a panorama of the history of Religious Teaching in Brazil, starting from a bibliographical research and from a research in documents of the Regional Office of Education of Guará II, Brasília, Federal District, which specifically approach the Religious Teaching for students of the last grades of primary school. The study portrays the Religious Teaching in the new Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional [Law of Guidelines and Bases of the National Education] (LDBEN), identifying in the analysis the need of execution of the article 33 in practice of Religious Teaching, trying to handle with the Parâmetros Curriculares Nacionais [National Curricular Parameters] (PCNs) of Religious Teaching, considering in its exercise the respect to cultural diversity in classroom, the human development and the formation of values in the individual and the phases that everyone passes until he or she arrives in a level of moral maturity. The study approaches the definition of values and the way as these values can be treated in the discipline of Religious Teaching in school context, having as base the four pillars of Education presented in the UNESCO s report. The study probes to reach the reality of students of the last grades of primary school of Guará II, in Brasília, Federal district. It concludes that it is possible to affirm that the education of values is present, even if implicit, in the respective discipline. | eng |
dc.format | application/pdf | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Faculdades EST | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Ensino Religioso | por |
dc.subject | Educação em Valores | por |
dc.subject | Quatro Pilares da Educação | por |
dc.subject | Desenvolvimento Humano e Valores | por |
dc.subject | EDUCAÇÃO COMUNITARIA | por |
dc.subject | TEOLOGIA | por |
dc.subject | Religious Teaching | eng |
dc.subject | Education in Values | eng |
dc.subject | The Four Pillars of Education | eng |
dc.subject | Human Development and Values. | eng |
dc.title | Ensino religioso no contexto escolar : educação em valores | por |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O presente estudo apresenta um panorama da história do Ensino Religioso no Brasil a partir de uma pesquisa bibliográfica e nos documentos da Secretaria Regional de Educação do Guará II, Distrito Federal, os quais abordam especificamente o Ensino Religioso com os alunos e alunas do Ensino Fundamental das últimas séries. Retrata o Ensino Religioso na nova Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN), identificando na análise a necessidade da execução do artigo 33 da nova LDBEN na prática do Ensino Religioso, procurando trabalhar os Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) do Ensino Religioso, considerando em seu exercício o respeito à diversidade cultural existente na sala de aula, o desenvolvimento humano e a formação de valores no indivíduo. Aborda a definição de valores e o modo como estes podem ser tratados na disciplina de Ensino Religioso no contexto escolar, tendo como base os quatro pilares da Educação apresentados no relatório da UNESCO. O estudo é uma proposta de trabalho de Ensino Religioso com o objetivo de alcançar os alunos e as alunas das últimas séries do Ensino Fundamental do Guará II, Distrito Federal. O estudo conclui que é a educação em valores deve estar presente de forma efetiva, no respectivo componente curricular. | por |
dc.publisher.country | BR | por |
dc.publisher.department | Teologia | por |
dc.publisher.program | Programa de Teologia | por |
dc.publisher.initials | EST | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0180159764682405 | por |
dc.contributor.advisor1 | Streck, Gisela Isolde Waechter | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3906144692619471 | por |
Appears in Collections: | Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
passos_rel_tm79.pdf | 396.49 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.