Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/265
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorReis, Magda Izabel dos
dc.date.accessioned2016-07-25T15:59:41Z-
dc.date.available2007-06-18
dc.date.available2016-07-25T15:59:41Z-
dc.date.issued2006-12-20
dc.identifier.citationREIS, Magda Izabel dos. Interconnections of Transforming Education at the Escola Imaculado Coração de Maria : a view from the optic of the school's pastoral ministry. 2006. 77 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2006.por
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/265-
dc.description.abstractIn this research we intend to answer the question: What interconnections of Transforming Education are present at the Imaculado Coração de Maria School, from the optic of the school s pastoral ministry? The school ministry gives identity to a confessional school. We analyzed the school ministry as a evangelizing space in the school environment. To do this we utilized the methodology of research-action. Students, parents, teachers and servants at this school were interviewed. As a theoretical referential, the historical-evangelistic methodology that consists in pastoral reflection based on observations and notes was utilized. This monograph contains four chapters. In the first chapter we approach the emancipating pedagogy in the perspective of Paulo Freire, analyzing the concept of a depositing education and the concept of a dialogic education. In the second chapter, we approach transforming education as the educative mission of the Teaching Sisters of Our Lady. We introduce historical aspects of the Congregation and the education principles on which their action is based. In the third chapter, we introduce the school ministry of the Imaculado Coração de Maria School: its conception and method as well as the theological foundations of this work: the Jesus Christ Project and the activities that were developed by this sector: education meetings, faith and life celebrations, youth groups, social projects and retreats. In the fourth chapter, we present some pastoral challenges for a world in change: advancing the inter-religious dialog and the respect for diversity, cultivating a Christian spirituality, educating for the solidarity and peace.eng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherFaculdades ESTpor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectEducação transformadorapor
dc.subjectPastoral escolarpor
dc.subjectDiálogopor
dc.subjectPazpor
dc.subjectEspiritualidadepor
dc.subjectSolidariedadepor
dc.subjectEscola Imaculado Coração de Mariapor
dc.subjectEDUCAÇÃO COMUNITÁRIApor
dc.subjectTransforming educationeng
dc.subjectSchool ministryeng
dc.subjectPeaceeng
dc.subjectSolidarityeng
dc.subjectDialogeng
dc.subjectSpiritualityeng
dc.titleInterfaces de uma educação transformadora na Escola Imaculado Coração de Maria : um olhar a partir da pastoral escolapor
dc.title.alternativeInterconnections of Transforming Education at the Escola Imaculado Coração de Maria : a view from the optic of the school's pastoral ministryeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoNesta pesquisa pretende-se responder a questão: Que interfaces, de uma Educação Transformadora, estão presentes na Escola Imaculado Coração de Maria, sob a ótica da Pastoral Escolar? A Pastoral Escolar dá identidade a escola confessional. Analisamos a Pastoral Escolar como um espaço evangelizador no ambiente escolar. Para isto utilizamos a metodologia da pesquisa-ação. Foram entrevistados alunos, pais, professores e funcionários da escola. Foi utilizado ainda, como referencial teórico, a metodologia histórico -evangelizadora, que consiste na reflexão pastoral a partir de observações e registros. O trabalho está estruturado em quatro capítulos. No primeiro capítulo abordamos a pedagogia emancipatória na perspectiva freiriana, analisando a concepção de uma educação bancária e a concepção de uma educação dialógica. No segundo capítulo abordamos a Educação Transformadora como missão educativa das Irmãs Escolares de Nossa Senhora. Apresentamos aspectos históricos da Congregação e os princípios educacionais que fundamentam sua ação. No terceiro capítulo apresentamos a Pastoral Escolar da Escola Imaculado Coração de Maria: conceituação e método, bem como a fundamentação teológica deste trabalho: o Projeto de Jesus Cristo e as atividades desenvolvidas por este setor: encontros de formação, celebrações de fé e vida, grupo de jovens, projeto social e retiros. No quarto capítulo destacamos alguns desafios pastorais para um mundo em mudança: promover o diálogo inter-religioso e o respeito à diversidade, cultivar uma espiritualidade cristã, educar para a solidariedade e a paz.por
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.departmentTeologiapor
dc.publisher.programPrograma de Teologiapor
dc.publisher.initialsESTpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApor
dc.contributor.advisor1Nogueira, Sandra Vidal
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1164669318007879por
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
reis_mi_tmp38.pdf1.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.