Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/972
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEscher, Cecília-
dc.date.accessioned2019-06-03T19:37:32Z-
dc.date.available2019-06-03T19:37:32Z-
dc.date.issued2018-12-20-
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/972-
dc.description68 p.pt_BR
dc.description.abstractThe theme of the research is Children’s Ministry and its educational actions toward care and the formation of citizenship. The goal is to verify, through bibliographic research, how the Children’s Ministry uses education and the training of leaders to help in the health care of women and children and the training of leaders. The work of the children’s ministry is carried out by volunteers who are moved by solidarity, who, once they are capacitated, share their knowledge with the women/mothers with regard to caring and with the less privileged in the formation of citizens. Education is seen as an essential tool in the work of the Children’s Ministry because, besides providing literacy training for the people, it has its teaching pedagogy based on teaching from the concrete reality of the people. In this way, one can verify that literacy training occurs together with the citizen training, transforming the people who receive the services into active and aware agents of their citizen task. One concludes that the children’s ministry ends up helping in important services for the health of the women and children, as well as in the education with literacy training, these gaps not being filled by the State.en
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFaculdades ESTpt_BR
dc.relation.ispartofseriesTMP;620-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPastoral da Criançapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectFormaçãopt_BR
dc.subjectSaúdept_BR
dc.subjectCuidadopt_BR
dc.subjectChildren’s Ministryen
dc.subjectEducationen
dc.subjectTrainingen
dc.subjectHealthen
dc.subjectCareen
dc.titlePastoral da criança e a educaçãopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.referee1Brandenburg, Laude Erandi-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2720814127433525pt_BR
dc.contributor.referee2Machado, Renato Ferreira-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/5182020903256616pt_BR
dc.description.resumoO tema da pesquisa é a Pastoral da Criança e as suas ações educativas para o cuidado e a formação da cidadania. O objetivo é verificar, através da pesquisa bibliográfica, como a Pastoral da Criança utiliza a educação e a formação de lideranças para auxiliar no cuidado da saúde de mulheres e crianças e na formação de lideranças. A pastoral da criança tem o seu trabalho executado por pessoas voluntárias movidas pela solidariedade que, uma vez capacitadas, partilham o seu saber com as mulheres/mães em relação aos cuidados e com as pessoas menos favorecidas para a formação cidadã. A educação se mostra como ferramenta essencial no trabalho da pastoral da Criança porque, além de alfabetizar as pessoas, tem a sua pedagogia de ensino baseada no ensino a partir da realidade concreta das pessoas. Desta forma, verifica-se que a alfabetização ocorre concomitantemente à formação cidadã, transformando também as pessoas receptoras do serviço em agentes ativos e conscientes da sua tarefa cidadã. Conclui-se que a Pastoral da Criança acaba por auxiliar em importantes serviços para a saúde de mulheres e crianças, bem como na educação com a alfabetização, lacunas não preenchidas pelo Estado.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.departmentTeologiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Teologiapt_BR
dc.publisher.initialsESTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3679464426575262pt_BR
dc.contributor.advisor1Reblin, Iuri Andréas-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4008773551065957pt_BR
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
escher_c_tmp620.pdfTexto completo pdf878.25 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons