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dc.creatorSouza, Mario de Mello-
dc.date.accessioned2019-05-02T12:14:22Z-
dc.date.available2019-05-02T12:14:22Z-
dc.date.issued2019-01-14-
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/966-
dc.description510 p.pt_BR
dc.description.abstractThis research studies the political-religious elements used as instruments of political and ideological domination during the period of the kings of Israel and Judah. The proposal is to understand the historical, religious, ideological and global political conceptions that constitute the historical background of the Book of Kings. In order to do so, considering the vast library of epigraphic and iconographic materials found in archaeological research in the Ancient Near East, the intent is to approach the Hebrew Bible in the light of iconology, comparing texts and artifacts, that is, illustrating the biblical texts with the iconographies corresponding to that time and place. The perspective of this study is to understand how the images reflect the cultures that produced them. The thesis is developed in four chapters. The first introduces a historical overview of the political-religious context that marked the beginning of the Iron Age, the wars of conquest and their impact on the Syrian-Palestinian region. The second chapter will address the inter-influence that has been established between Egypt, Assyria, Syria, Phoenicia, Israel, and Judah and, also, the political ideologies and iconic religious practices shared by Israel and Judah in this context. The third chapter will deal with understanding the main agents of Josiah's anti-iconic reform: the king, the priests, the court scribes, masters of the art of reading and writing, and above all, the "finding" of the Book of the Law as a document that served as a basis to make the religious reform. Finally, the program that attempted to implement Josiah's anti-iconic reform will be analyzed, which was a political-religious scheme, whose purpose was to legitimize an official religion, and then to ban all other "foreign" worship systems: sanctuaries, priests, divine representations, intending to establish a single worship dedicated exclusively to Yahweh.en
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFaculdades ESTpt_BR
dc.relation.ispartofseriesTD;183-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBíbliapt_BR
dc.subjectIconologiapt_BR
dc.subjectReligiãopt_BR
dc.subjectPolíticapt_BR
dc.subjectPoderpt_BR
dc.subjectBibleen
dc.subjectIconologyen
dc.subjectReligionen
dc.subjectPoliticsen
dc.subjectPoweren
dc.titleBíblia, imagem e memória: uma abordagem iconológica dos aspectos político-religiosos no livro dos Reispt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.contributor.referee1Kilpp, Nelson-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3162374005702253pt_BR
dc.contributor.referee2Musskopf, Andre Sidnei-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/0540785104686451pt_BR
dc.contributor.referee3Silva, Cássio Murilo Dias da-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/9014214314232293pt_BR
dc.contributor.referee4Lima, Sergio Prates-
dc.contributor.referee4Latteshttp://lattes.cnpq.br/7989940930726403pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa estuda os elementos político-religiosos usados como instrumentos de dominação política e ideológica no período dos reis de Israel e Judá. A proposta é buscar entender os processos históricos, religiosos, ideológicos e as concepções políticas globais que constituem o pano de fundo histórico do livro dos Reis. Para tanto, considerando-se a vasta biblioteca de materiais epigráficos e iconográficos encontrados pela pesquisa arqueológica realizada no Antigo Oriente Próximo, pretende-se abordar a Bíblia Hebraica sob a luz da iconologia, comparando textos e artefatos, isto é, ilustrando os textos bíblicos com as iconografias correspondentes àquele tempo e lugar. A perspectiva desse estudo é entender como as imagens refletem as culturas que as produziram. A tese se desenvolve em quatro capítulos. O primeiro introduz um panorama histórico do contexto político-religioso que marcou o início da Era do Ferro, as guerras de conquista e os seus impactos na região da síria-palestina. O segundo capítulo abordara a interinfluência que se estabeleceu entre o Egito, a Assíria, a Síria, a Fenícia, Israel, Judá. Assim como cuidara em discorrer sobre as ideologias políticas e práticas religiosas icônicas compartilhadas por Israel e Judá nesse contexto. O terceiro capítulo, por sua vez, cuidara em entender os principais agentes da reforma anti-icônica de Josias: o rei, os sacerdotes, os escribas da corte, mestres no domínio da leitura e da escrita e, sobretudo, o “achado” do Livro da Lei como documento que serviu de base para se efetuar a reforma. Por último, será analisado o programa que tentou implementar a reforma anti-icônica de Josias. Um esquema político-religioso, cuja finalidade era legitimar uma religião oficial e, então, banir todos os outros sistemas de culto “estrangeiros”: santuários, sacerdotes, representações divinas, na perspectiva de estabelecer um único culto dedicado exclusivamente a Yahweh.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.departmentTeologiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Teologiapt_BR
dc.publisher.initialsESTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4887765857459560pt_BR
dc.contributor.advisor1Schmitt, Flavio-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4051638587142121pt_BR
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

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