Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/964
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorBeling, Éder-
dc.date.accessioned2019-04-24T12:19:21Z-
dc.date.available2019-04-24T12:19:21Z-
dc.date.issued2019-03-22-
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/964-
dc.description258 p.pt_BR
dc.description.abstractThe goal of this investigation is to analyze preaching from the concept of a dialogical pronouncement. Since the place of the Word is in the worship service, we want to deepen the relationship that the preached Word has based on the sacramental and liturgical gathering. As a guide we use the question Jesus put to his disciples: “And you, who do you say that I am?” (Mk 8:29; Mt 16:15; Lk 9:20). Throughout the investigation, this question will guide us, sometimes consciously and formally, other times unconsciously and informally. We base ourselves on the works of Bakhtin which defined dialog, among the different social voices, as polyphonic. We want to apply this concept to the field of homiletics, above all, to Christian preaching. The sermon is the polyphonic dialog of the divine-human event. The way in which the sermon is carried out, its content, its meaning, its significance, the theme, the people, the culture, the institutions, Jesus Christ composes the polyphony in which the sermon is inserted. The use of the theory of Bakhtin aims at helping homiletics to show the many voices and contexts which make up the Christian sermon, as well as to reflect directly into and based on the contexts and unique and unrepeatable acts of the communicational-linguistic happening of the living voice of the Gospel. This living voice wants to resound in the world of life. It wants to dialog with the different human pronouncements which were and are proffered. The main results of the research indicate that preaching is the union of various social and cultural voices which meet in the worship service. It is the dialogical and communicative pronouncement of the living voice of the Gospel which is carried out in a linguistic event. The methodology employed in this paper is bibliographic and is focused on transdisciplinary readings.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFaculdades ESTpt_BR
dc.relation.ispartofseriesTD;182-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHomiléticapt_BR
dc.subjectPregaçãopt_BR
dc.subjectLiturgiapt_BR
dc.subjectLinguagempt_BR
dc.subjectDiálogopt_BR
dc.subjectViva vozpt_BR
dc.subjectPolifoniapt_BR
dc.subjectHomileticspt_BR
dc.subjectPreachingpt_BR
dc.subjectLiturgypt_BR
dc.subjectLanguagept_BR
dc.subjectDialogpt_BR
dc.subjectLiving voicept_BR
dc.subjectPolyphonypt_BR
dc.titleA viva vox do evangelho: por uma homilética dialógicapt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.contributor.referee1Schmitt, Flávio-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4051638587142121pt_BR
dc.contributor.referee2Schaper, Valério Guilherme-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/3516948733028434pt_BR
dc.contributor.referee3Ulrich, Claudete Beise-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/9944681145159594pt_BR
dc.contributor.referee4Ramos, Luiz Carlos-
dc.contributor.referee4Latteshttp://lattes.cnpq.br/1009258919177759pt_BR
dc.description.resumoA presente investigação tem por objetivo analisar a pregação a partir do conceito de enunciado dialógico. Como o lugar da Palavra é no culto, queremos nesta pesquisa aprofundar o relacionamento que a Palavra pregada tem a partir da reunião sacramental e litúrgica. Utilizamos como guia a pergunta de Jesus a seus discípulos: “E vós, quem dizeis que Eu sou?” (Mc 8.29; Mt 16.15; Lc 9.20). Ao longo da investigação, essa pergunta nos guiará, ora de forma consciente e formal, ora de forma inconsciente e informal. Basearemo-nos nos trabalhos de Bakhtin que definiram o diálogo, entre as diferentes vozes sociais, como polifônico. Queremos aplicar este conceito ao campo da homilética, sobretudo, à prédica cristã. A prédica é o diálogo polifônico do evento divino-humano. A forma como a pregação é realizada, seu conteúdo, seu sentido, seu significado, o tema, as pessoas, a cultura, as instituições, Jesus Cristo compõem a polifonia na qual a prédica se encontra inserida. A utilização da teoria de Bakhtin quer auxiliar a homilética a evidenciar as muitas vozes e contextos que compõem a prédica cristã, bem como refletir diretamente dentro e a partir dos contextos e atos singulares e irrepetíveis do acontecimento linguístico-comunicacional da viva voz do Evangelho. Essa viva voz quer ressoar no mundo da vida. Ela quer dialogar com os diferentes enunciados humanos que foram e que são proferidos. Os principais resultados da pesquisa indicam que a pregação é a união de várias vozes sociais e culturais que se encontram no culto. Ela é o enunciado dialógico e comunicativo da viva voz do Evangelho que se realiza num evento linguístico. A metodologia empregada neste trabalho é bibliográfica e está focada numa leitura transdisciplinar.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.departmentTeologiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Teologiapt_BR
dc.publisher.initialsESTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0719613557068518pt_BR
dc.contributor.advisor1Adam, Júlio Cézar-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1768006061329443pt_BR
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
beling_e_td182.pdfTexto completo pdf1.62 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons