Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/924
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMagalhães, Venusia Maria de Aquino Pereira-
dc.date.accessioned2018-12-18T17:08:42Z-
dc.date.available2018-12-18T17:08:42Z-
dc.date.issued2018-07-24-
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/924-
dc.description67 p. : il.pt_BR
dc.description.abstractThe festivities carried out by the Catholic church were the first social events in the colonial period of Brazil, gathering together people of distinct social classes, mixing different cultures and ethnicities. Currently, in Brazil, the Catholic festivities move great quantities of people when they occur. Besides being tourist attractions, the religious celebrations in the country are also immaterial patrimony and are inserted in that of the culture of “celebrating” of the Brazilian. The purpose of this paper is to analyze the festivities of Saint Antonio, the patron saint of Barbalha, in Ceará, highlighting the uniqueness of the structure of the event, such as the sacred and profane aspects imbued in the festive daily life, which insert this festivity in the configuration of popular culture. On the way, Saint Antonio became a symbol, celebrated as a matchmaker, among other attributes given to him. And today this symbol is present in various manifestations of popular Catholicism in Brazil, as in Barbalha. The festival of Saint Antonio in Barbalha as the greatest cultural expression of the municipality, has acquired great visibility, concentrating the greater part of the cultural policies and investments of the sector and gaining notability for religious tourism, which helps transform the place into a space aimed at increasing the economy for the population of the whole region. The festival of the patron saint in Barbalha has, in its festive structure, ritual designs which remit us to the essential image of the festival, emblematically highlighting the ritual sacrifice of the tree, such as its choice, the cutting, the procession and the hoisting of the flag of the patron saint, the folklore groups and the tourist attractions. However, thanks to the particularities and the stories of these festivities, an ethnography was carried out, resulting from participant observation and many conversations and reports with the dwellers of the city and with the organizers of the event. The development of this paper had as methodology of field research ethnographic work and the use of photography.en
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFaculdades ESTpt_BR
dc.relation.ispartofseriesTMP;600-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDIMENSÕES DO CUIDADO E PRÁTICAS SOCIAISpt_BR
dc.subjectReligiãopt_BR
dc.subjectCulturapt_BR
dc.subjectTurismopt_BR
dc.subjectReligionen
dc.subjectCultureen
dc.subjectTourismen
dc.titleToiim, camarada e casamenteiro! Manifestação do pau da bandeira de Santo Antônio em Barbalha, aspectos históricos: Falas e relatospt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.referee1Schmitt, Flavio-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4051638587142121pt_BR
dc.contributor.referee2Custodio, Elivaldo Serrão-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/8819683729192070pt_BR
dc.description.resumoAs festas realizadas pela igreja católica foram os primeiros eventos sociais no período do Brasil colônia, agregando pessoas de classes sociais distintas, mesclando as diferentes culturas e etnias. Atualmente, no Brasil, as festas católicas deslocam grande quantidade de pessoas no período dos seus acontecimentos. Além de atrativo turístico, as celebrações religiosas no País são também patrimônio imaterial e estão inseridas na da cultura “do festejar” do brasileiro. A proposta deste trabalho é analisar os festejos de Santo Antônio padroeiro de Barbalha no Ceará, destacando a singularidade da estruturação do evento, como os aspectos sagrados e profanos imbuídos no cotidiano festivo, que inserem essa festa na configuração da cultura popular. Na esteira, Santo Antônio tornou-se um signo, celebrado como casamenteiro, entre outros atributos a ele destinados. E hoje esse signo está presente em diversas manifestações do catolicismo popular no Brasil, assim como em Barbalha. A festa de Santo Antônio em Barbalha como a maior expressão cultural do município, adquiriu assim grande visibilidade, concentrando a maior parte das políticas culturais e investimentos do setor e ganhando notabilidade para o turismo religioso, o que ajuda a transformar o lugar em espaço voltado para o aumento da economia para a população de toda a região. A festa do padroeiro de Barbalha tem, na sua estrutura festiva, desenhos rituais que nos remetem à imagem essencial da festa, destacando, emblematicamente, o sacrifício ritual da árvore, como sua escolha, o corte, o cortejo e o hasteamento da bandeira do santo padroeiro, os grupos folclóricos e os atrativos turísticos. Portanto, graças às particularidades e às histórias desses festejos, realizou-se uma etnografia, resultante da observação participante e das muitas conversas e relatos com os moradores da cidade e com os organizadores do evento. O desenvolvimento deste trabalho teve como método de pesquisa de campo o fazer etnográfico e o uso da fotografia.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.departmentTeologiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Teologiapt_BR
dc.publisher.initialsESTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8106825977198579pt_BR
dc.contributor.advisor1Bobsin, Oneide-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9895594646147746pt_BR
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
magalhães_vmap_tmp601.pdfTexto completo1.48 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons