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dc.creatorBecker, Tiago-
dc.date.accessioned2018-12-11T19:36:06Z-
dc.date.available2018-12-11T19:36:06Z-
dc.date.issued2018-08-13-
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/919-
dc.description169 p.pt_BR
dc.description.abstractThis research deals with the Evangelical-Lutheran principles of the Synodical Network of Education. Throughout the studies the quest was to identify how the guiding principles are present in these educational institutions based on the Lutheran confessionality. The methodology chosen was the use of a case study. For such, three institutions members of the Synodical Network of Education of different sizes, small, medium and large, were selected. These institutions are located in the Center Region which covers the valleys of the Taquari and the Rio Parto rivers. During the case study, the writings about the theme and the pedagogical projects of the three institutions divulged by the Synodical Network of Education were analyzed and the directors of these educational institutions were interviewed. The analysis of the data was carried out based on three pillars: identity, school management and the pedagogical project. One can perceive that the Evangelical-Lutheran principles originate from the ideas of Luther about education brought by the German immigrants during the 19th and 20th centuries in the southern region of Brazil. These principles guide a peculiar way of management based on the autonomy of the schools, on the decentralization of the processes and on community participation. Besides this, these institutions have a differentiated educational project which aims at quality and holistic formation of the subjects and is marked by complementary activities. However, one perceives that these institutions need to maintain their authority through their identity and their pedagogical project and not through a mercantile orientation. Finally, the study concludes that all the entities should be based on principles which should be instituted by the institution itself through the shared view of the people who are part of the vision.en
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFaculdades ESTpt_BR
dc.relation.ispartofseriesTD;179-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTEOLOGIA PRÁTICApt_BR
dc.subjectPrincípios Evangélico-Luteranos.pt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectGestão educacionalpt_BR
dc.subjectGestão participativapt_BR
dc.subjectProjeto pedagógicopt_BR
dc.subjectEvangelical-Lutheran Principlesen
dc.subjectEducationen
dc.subjectEducational managementen
dc.subjectParticipative managementen
dc.subjectPedagogical projecten
dc.titleRede Sinodal de Educação: princípios norteadores das escolas evangélico-luteranaspt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.contributor.referee1Adam, Júlio Cézar-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1768006061329443pt_BR
dc.contributor.referee2Brandenburg, Laude Erandi-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/2720814127433525pt_BR
dc.contributor.referee3Ahlert, Alvori-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/6070773522751798pt_BR
dc.contributor.referee4Goldmeyer, Marguit Carmem-
dc.contributor.referee4Latteshttp://lattes.cnpq.br/8750952070438327pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa trata sobre os princípios evangélico-luteranos da Rede Sinodal de Educação. Ao longo dos estudos, busca-se identificar como os princípios norteadores estão presentes nesses educandários a partir da confessionalidade luterana. Como metodologia, opta-se por utilizar o estudo de caso. Para tanto, são selecionadas três instituições filiadas à Rede Sinodal de Educação de portes diferentes, pequeno, médio e grande, localizadas na Região Centro, que abrange os vales dos rios Taquari e Rio Parto. Durante o estudo de caso, são analisados os escritos divulgados pela Rede Sinodal de Educação a respeito da temática e os projetos pedagógicos das três instituições e entrevistados os/as gestores desses educandários. A análise dos dados se deu com base em três pilares: a identidade, a gestão escolar e o projeto pedagógico. Percebe-se que os princípios evangélico-luteranos estão oriundos das ideias de Lutero sobre educação que foram trazidas pelos/as imigrantes alemães durante os séculos XIX e XX na região sul do Brasil. Esses princípios orientam um modo peculiar de gestão, baseada na autonomia de seus educandários, na descentralização dos processos e na participação comunitária. Além disso, essas instituições tem um projeto educacional diferenciado que visa à qualidade e à formação integral dos sujeitos e que é mercado pelas atividades complementares. No entanto, percebe-se que essas instituições necessitam manter a sua autoridade por meio da sua identidade e de seu projeto pedagógico e não mediante uma orientação mercantil. Por fim, o estudo conclui que todas entidades precisam ser embasadas por princípios que devem ser instituídos pela própria instituição, através da visão compartilhada das pessoas que dela fazem parte.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.departmentTeologiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Teologiapt_BR
dc.publisher.initialsESTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3290309489114393pt_BR
dc.contributor.advisor1Streck, Gisela Isolde Waechter-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/390614469261947pt_BR
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

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