Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/918
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRibeiro, Obertal Xavier-
dc.date.accessioned2018-11-23T14:35:44Z-
dc.date.available2018-11-23T14:35:44Z-
dc.date.issued2018-07-19-
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/918-
dc.description299 p. : il.pt_BR
dc.description.abstractAxiology is understood as the construction of ethnic-racial, cultural and religious values in education. It has as reference the common historical moment of the 500 years of Luther and the 500 years of the presence of the Black people in Brazil. An approach that recognizes and values the educational practices in the history of Lutheranism and points to Afro-descendant values considering the law 10639/03 about the teaching of Africa’s history and Afro-Brazilian Culture. João Cândido and Luiza Mahin have shown a liberating education and the protagonism of students from the analysis of their essays. It is worth highlighting the valorization of Candomblé religiosity and the cultural expressions preserved in orality and in the beauty of the samba with the elements of the belief and culture of the black people, with their actions and knowledge saved by tradition and ancestry that indicate a different model of society and of social formation based on Ubuntu.en
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFaculdades ESTpt_BR
dc.relation.ispartofseriesTD;177-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRELIGIÃO E EDUCAÇÃOpt_BR
dc.subjectReligiãopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectProtagonismopt_BR
dc.subjectCultura e identidadept_BR
dc.subjectReligionen
dc.subjectEducationen
dc.subjectProtagonismen
dc.subjectCulture and identityen
dc.titleAxiologia, valores étnicorraciais, culturais e religiosos : uma abordagem em práticas educativaspt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.contributor.advisor-co1Rocha, José Geraldo da-
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7888029846019303pt_BR
dc.contributor.referee1Bobsin, Oneide-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9895594646147746pt_BR
dc.contributor.referee2Zwetsch, Roberto Ervino-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/8795910334550225pt_BR
dc.contributor.referee3Silva, Marcos Rodrigues da-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/4059475779299506pt_BR
dc.description.resumoA Axiologia é compreendida como a construção de valores etnicorraciais, culturais e religiosos na educação. Tem como referência o momento histórico comum dos 500 anos de Lutero e os 500 anos da presença do negro no Brasil. Uma abordagem que reconhece e valoriza as práticas educativas na história do luteranismo e aponta valores afrodescendentes considerando a Lei 10639/03 sobre o ensino da história da África e da cultura afro-brasileira. João Cândido e Luiza Mahin que evidenciam uma educação libertadora e o protagonismo de alunos e alunas a partir da análise de suas redações. Destaca-se a valorização da religiosidade do candomblé e as expressões culturais preservadas na oralidade e na beleza do samba com os elementos da crença e da cultura do povo negro, com seus fazeres e saberes guardados pela tradição e pela ancestralidade que indicam um modelo diferente de sociedade e de formação social baseada no Ubuntu.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.departmentTeologiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Teologiapt_BR
dc.publisher.initialsESTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7800511322792289pt_BR
dc.contributor.advisor1Gaede Neto, Rodolfo-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8020748256904139pt_BR
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ribeiro_ox_td177.pdfTexto completo2.24 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons