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dc.creatorSousa, Ezio Rodrigues de-
dc.date.accessioned2018-08-30T19:29:08Z-
dc.date.available2018-08-30T19:29:08Z-
dc.date.issued2018-01-22-
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/901-
dc.description76 p.pt_BR
dc.description.abstractThis paper is about the importance of the family institution for the ethical formation of a person, having family ministry as a means through which this formation is carried out. The family has the key to education. It is up to the family to provide a virtuous education for the children. Throughout the research one perceived that the balance in society has its base precisely in education. The ethics which are taught as good habits in a balanced family from the point of view of experiencing values, are ethics which permeate the whole life history of the person, coming to influence directly, in a certain way, the exercise of citizenship. Depending on the way the person is educated at home (in the family), this already constitutes a legacy for school education and for society. One wishes to make it understood that the education of the children is, in the first place, up to the family. It is the first place of relationship and dialog. The person needs to learn to administrate and take care of the common good. The text is divided into three parts, being the first part deals with the concepts of family ministry, its origin and goal, besides analyzing family ministry in the Parnaíba Diocese, from its foundation up to current times. The second part is more extensive and analyzes the documents of the Church relating to the relevance of the family for the citizen education of the children. Documents of the Teaching of the Church chosen by content are verified, among these the conclusions of the Conferences of Aparecida, Santo Domingo, Puebla and Medellin and documents of the CNBB [National Conference of Brazilian Bishops] within the time range of 2014-2017. The third part concerns itself with giving ethical inspirations aiming at a reordering of the family, accentuating two points: Being ethical and the Initiation to Christian life in the family context.en
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFaculdades ESTpt_BR
dc.relation.ispartofseriesTMP;554-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectÉTICA E GESTÃOpt_BR
dc.subjectFamíliapt_BR
dc.subjectPastoral familiarpt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectÉticapt_BR
dc.subjectFamilyen
dc.subjectFamily ministryen
dc.subjectEducationen
dc.subjectEthicsen
dc.titleA pastoral familiar na diocese de Parnaíba e sua importância para a educação cidadã à luz de documentos da igrejapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.referee1Gaede Neto, Rodolfo-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8020748256904139pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho trata da importância da instituição família para a formação ética da pessoa, tendo a pastoral familiar como meio pelo qual a formação se realiza. A família tem a chave da educação. Compete a família a educação virtuosa dos filhos/as. Ao longo do trabalho percebe-se que o equilíbrio da sociedade tem sua base, exatamente, na educação. A ética ensinada como bons costumes numa família equilibrada do ponto de vista da vivência dos valores, é uma ética que perpassa toda a história de vida da pessoa, chegando de certa forma a influenciar diretamente no exercício da cidadania. Dependendo da forma que a pessoa é educada em casa (na família), isso já se constitui em legado para a educação escolar e para a sociedade. Quer-se fazer compreender que a educação dos filhos e filhas compete, principalmente, à família. Ela que é o primeiro lugar do relacionamento e do diálogo. A pessoa precisa aprender a administrar e cuidar do bem comum. O texto está dividido em três partes, sendo que a primeira parte trata dos conceitos de pastoral familiar, sua origem e finalidade, ainda na mesma parte analisa-se a pastoral familiar na Diocese de Parnaíba, de sua fundação aos dias atuais. A segunda parte é mais extensa e faz análise de documentos da Igreja, a relevância da família para a educação cidadã da prole. Verifica-se documentos do Magistério da Igreja escolhidos por conteúdo, entre estes as conclusões das Conferências de Aparecida, Santo Domingo, Puebla e Medellín e documentos da CNBB em um corte de 2014 a 2017. A terceira parte se preocupa em dar inspirações éticas visando um reordenamento da família, acentuado em dois pontos: Ser ético e Iniciação à vida cristã no contexto da família.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.departmentTeologiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Teologiapt_BR
dc.publisher.initialsESTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6675162205134376pt_BR
dc.contributor.advisor1Sinner, Rudolf Eduard von-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5391368668845628pt_BR
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

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