Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/888
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Viva, Marco Aurélio de Andrade | - |
dc.date.accessioned | 2018-07-17T18:27:20Z | - |
dc.date.available | 2018-07-17T18:27:20Z | - |
dc.date.issued | 2018-03-07 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/888 | - |
dc.description | 99 p. | pt_BR |
dc.description.abstract | The new information and communication technologies, which drive social transformations, have significantly modified the relationships in the educational environment. This context, especially social, contextualizes the subject of the present research, ethics and management in distance higher education, which approached management perspectives in the educational process with a view to the ethical problems or risks observed in its current dynamics. In the scenario of expansion of educational modalities at a distance, the concern arising from the presuppositions of contemporary ethics emerges permeated by facts that point to the risks and probable damages derived from the massification of education, leveraged by a new form of social interaction, ruled, then, by the renewable technologies of information and communication, a problematic reinforced by the prevalence of a private institutional organization over a public institutional organization. To do so, the research approach sought to analyze pragmatic aspects of management that could inhibit more effectively, efficiently and with greater accountability the ethical deviations in the administration of higher education courses in the distance modality. All this through a basic research, with a qualitative treatment, with explanatory character, predominated by bibliographic and documentary research techniques. Therefore, from the fateful existence to the hypothesis of the incidence of problems in the management of higher e-learning courses, irregularities generally observed in the conduct of the expansion of institutions, delimited by ethical deviations linked to conflicts of interest, the main consideration of the present investigation concentrated its focus on the indication of the use of a management of a more pragmatic nature through what is known as compliance. | en |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.publisher | Faculdades EST | pt_BR |
dc.relation.ispartofseries | TMP;567 | - |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | ÉTICA E GESTÃO | pt_BR |
dc.subject | Ética | pt_BR |
dc.subject | Gestão | pt_BR |
dc.subject | Educação à distância | pt_BR |
dc.subject | Ética contemporânea | pt_BR |
dc.subject | Pragmatismo | pt_BR |
dc.subject | Ethics | en |
dc.subject | Management | en |
dc.subject | Distance education | en |
dc.subject | Contemporary ethics | en |
dc.subject | Pragmatism | en |
dc.subject | Compliance | en |
dc.subject | Compliance | pt_BR |
dc.title | Ética e gestão na educação superior à distância: o uso do compliance como dispositivo de controle de riscos | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Reblin, Iuri Andréas | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4008773551065957 | pt_BR |
dc.description.resumo | As novas tecnologias de informação e comunicação, propulsoras das transformações sociais, têm modificado significativamente as relações no ambiente educacional. Essa conjuntura, sobretudo social, contextualiza o tema objeto da presente pesquisa, ética e gestão na educação superior a distância, o qual abordou perspectivas de gestão no processo educacional com vistas aos problemas ou riscos éticos observados em sua dinâmica atual. No cenário de expansão das modalidades educacionais à distância, a preocupação oriunda de pressupostos da ética contemporânea emerge permeio a fatos que apontam para os riscos e prováveis danos e prejuízos derivados da massificação da educação alavancados por uma nova forma de interação social, pautada, então, pelas renováveis tecnologias da informação e comunicação, uma problemática reforçada pela prevalência de uma organização institucional privada sobre a pública. Para tanto, a abordagem de pesquisa buscou analisar aspectos pragmáticos de gestão que pudessem inibir de forma mais eficaz, eficiente e com maior responsabilização os desvios éticos na administração de cursos de educação superior na modalidade a distância. Isso tudo através de uma pesquisa básica, com um tratamento qualitativo, de caráter explicativo, predominada por técnicas de pesquisa bibliográfica e documental. Logo, desde a existência fatídica até a hipótese de incidência de problemas na gestão de cursos superiores de educação a distância, irregularidades em geral constatadas na condução da expansão das instituições, delimitadas por desvios éticos vinculados a conflitos de interesses, a principal consideração da presente investigação concentrou seu foco na indicação do uso de uma gestão de caráter mais pragmático por meio basicamente do que se conhece por compliance. | pt_BR |
dc.publisher.country | BR | pt_BR |
dc.publisher.department | Teologia | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Teologia | pt_BR |
dc.publisher.initials | EST | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5063621254399630 | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Schaper, Valério Guilherme | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3516948733028434 | pt_BR |
Appears in Collections: | Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
viva_maa_tmp567.pdf | Texto completo | 583.11 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License