Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/846
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDantas, Douglas Henrique Canizo-
dc.date.accessioned2018-04-22T00:07:58Z-
dc.date.available2018-04-22T00:07:58Z-
dc.date.issued2018-01-23-
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/846-
dc.description97 p. il.pt_BR
dc.description.abstractThis research investigated the possibilities of the occurrence of moral damage in the higher learning institutions. In this context the author chose to carry out a multiple case study on two campuses of the Federal Institute of Education, Science and Technology in a Brazilian capital. This study is justified to the measure that one perceives the need of the public manager to provide accounting to the internal and external society not only of financial and material resources but also of ethical and moral values, mainly because it is an organization which offers education. Focused on the above-mentioned context, the main line developed in this research brings forth the reflection which permits evaluating Moral Harassment of Professors as a point of imbalance in the work life of the professor in the public-school network. To provide foundation for this focus hostile behaviors punishable administratively, criminally and civilly by Brazilian laws were investigated, seeking parallels and analogies within the legal appendix to show when these crimes against the morals, such as slander and defamation, come to be the damaging behavior of Moral Harassment. Reflections were added about the need for balance and care in institutional expressions. Finally, three documental analyses were presented where there was reflection about the characteristics of Moral Harassment according to the authors presented, pointing out pertinent observations on the theme and which bring up the quest for a professional communal interaction of mutual balance.en
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFaculdades ESTpt_BR
dc.relation.ispartofseriesTMP;564-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectÉTICA E GESTÃOpt_BR
dc.subjectAssédio moral docentept_BR
dc.subjectComportamento hostilpt_BR
dc.subjectDano moralpt_BR
dc.subjectMoral harassment of professorsen
dc.subjectHostile behavioren
dc.subjectMoral damageen
dc.titleAssédio moral na carreira docentept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.referee1Bobsin, Oneide-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9895594646147746pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa investigou as possibilidades de ocorrência do dano moral nas instituições de ensino superior. Sob esse contexto, o autor optou por realizar o estudo de caso múltiplo em dois campi do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de uma capital brasileira. Este estudo se justifica na medida em que se percebe a necessidade do gestor público em prestar contas para a sociedade interna e externa, não apenas dos recursos financeiros e materiais, mas também dos valores éticos e morais, principalmente por se tratar de uma organização que oferta ensino. Pautada no contexto mencionado, a linha principal versada nesta pesquisa suscita a reflexão que faculta avaliar o Assédio Moral Docente como ponto de desequilíbrio na vida laboral do professor da rede pública. Para embasar este enfoque, foram investigados comportamentos hostis puníveis administrativa, penal e civilmente pelas leis brasileiras, buscando paralelos e analogias dentro do apêndice legal para evidenciar quando estes são crimes contra a moral, como a calúnia e a difamação, passam a ser o comportamento danoso do Assédio Moral. Foram acrescidas reflexões sobre a necessidade do equilíbrio e do cuidado nas expressões institucionais. Por fim, foram apresentadas três análises documentais, nas quais refletiu-se a respeito das características do assédio moral, segundo os autores apresentados, elencando observações pertinentes ao tema e a que suscitam busca por um convívio profissional de equilíbrio mútuo.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.departmentTeologiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Teologiapt_BR
dc.publisher.initialsESTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1576651156066348pt_BR
dc.contributor.advisor1Schreiber, Dusan-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5088882022022801pt_BR
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dantas_dhc_tmp564.pdfTexto completo3.23 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons