Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/808
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Nickel, Jaqueline | - |
dc.date.accessioned | 2017-12-03T05:20:38Z | - |
dc.date.available | 2017-12-03T05:20:38Z | - |
dc.date.issued | 2017-07-06 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/808 | - |
dc.description | 99 p. : il. | pt_BR |
dc.description.abstract | This research proposes to analyze the importance of the nurseries of the Baptist churches as an environment of education in the faith, of caretaking and of play. In these churches, there is, generally, a special room for the babies: the nursery. In most of them, the nursery serves only as a space for the babies to stay so they do not “bother” the adults during the worship. Rarely, are pedagogical or playful interventions carried out. However, how can the nursery be used for caretaking and for play as well as for the education in the faith of babies from 0 to 2 years of age in the Baptist churches? We intend to respond to this question and to do so a bibliographic review was carried out as well as a social research of the case study type with the nursery of the First Baptist Church of Curitiba. The work is divided into three chapters: the first refers to the characteristics of the physical, cognitive, affectionate and spiritual development of children from 0 to 2 years of age. The second is about the characteristics of the physical structure of the nursery, of the team of nursery workers and of the importance of an adequate curriculum and methodology for the nursery. The third presents the three axes for an efficacious nursery which are education, caretaking and play. In the nursery all the actions need to be integrated to propitiate the healthy growth and wholesome development of the babies. | en |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.publisher | Faculdades EST | pt_BR |
dc.relation.ispartofseries | TM;334 | - |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | RELIGIÃO E EDUCAÇÃO | pt_BR |
dc.subject | Berçário | pt_BR |
dc.subject | Educação | pt_BR |
dc.subject | Cuidado | pt_BR |
dc.subject | Ludicidade | pt_BR |
dc.subject | Nursery | en |
dc.subject | Education | en |
dc.subject | Caretaking | en |
dc.subject | Play | en |
dc.title | Berçário das igrejas batistas: ambiente de educação na fé, de cuidado e de ludicidade | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Streck, Gisela Isolde Waechter | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/390614469261947 | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Domingues, Gleyds Silva | - |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/3982430869583455 | pt_BR |
dc.description.resumo | A presente pesquisa propõe-se a analisar a importância do berçário das Igrejas Batistas como ambiente de educação na fé, de cuidado e de ludicidade. Nessas Igrejas, geralmente, há uma sala especial para os bebês: o berçário. Na maioria delas, o berçário serve apenas como local para que os bebês fiquem e assim não “incomodem” os adultos durante o culto. Raramente são feitas intervenções pedagógicas e lúdicas. Porém, como o berçário pode ser utilizado tanto para o cuidado e para a ludicidade, como para a educação na fé dos bebês de 0 a 2 anos nas Igrejas Batistas? É a esse questionamento que se pretende responder e para isso foi realizada uma revisão bibliográfica e também uma pesquisa social do tipo estudo de caso com o berçário da Primeira Igreja Batista de Curitiba. O trabalho está dividido em três capítulos: o primeiro refere-se às características do desenvolvimento físico, cognitivo, afetivo e espiritual das crianças de 0 a 2 anos. O segundo diz respeito às características da estrutura física do berçário, da equipe de berçaristas e da importância de um currículo e metodologia adequados ao berçário. O terceiro apresenta os três eixos para um berçário eficaz que são a educação, o cuidado e a ludicidade. No berçário todas as ações precisam estar integradas para proporcionar o crescimento saudável e o desenvolvimento integral dos bebês. | pt_BR |
dc.publisher.country | BR | pt_BR |
dc.publisher.department | Teologia | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Teologia | pt_BR |
dc.publisher.initials | EST | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9990160340051364 | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Brandenburg, Laude Erandi | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2720814127433525 | pt_BR |
Appears in Collections: | Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
nickel_j_tm334.pdf | Texto completo | 1.16 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.