Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/791
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Maia, Anaide Costa | - |
dc.date.accessioned | 2017-09-29T19:25:33Z | - |
dc.date.available | 2017-09-29T19:25:33Z | - |
dc.date.issued | 2017-05-22 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/791 | - |
dc.description | 72 p. : il. | pt_BR |
dc.description.abstract | In Brazil, the Ministry of Education adopts as a plan of action, the national policy of Special Education in the perspective of inclusive education, based on ethical principles and grounded in human rights. It proposes the valuation of all students in public and private education networks and respects individual differences during the educational process. In order to discuss the importance of special education in this perspective of inclusive education, from a multiprofessional perspective, the present work analyzes the inclusive pedagogical practices developed by the Specialized Educational Assistance Center(in Portuguese: Centro de Atendimento Educacional Especializado — CAEE)“Rosimar Honório Palhiana”, located in the Municipality of São João de Pirabas–PA. Practices implemented consisting of reception, permanent education, home visits, case studies, community meetings, therapeutic groups, participation in cultural events and actions with the municipal secretariats (health, assistance, culture, agriculture and the environment) are found In the process of implementation. The research was carried out through a bibliographic study and documentary analysis with a qualitative approach. The data were obtained through the analysis of information acquired from the CAEE. It was concluded that the CAEE contributes significantly to the policies of education, health and social assistance, thus assuming its role in the implementation of public policies focused on special and inclusive education, as well as for the training of professionals involved directly and indirectly with education in the municipality of São João de Pirabas–PA. | en |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.publisher | Faculdades EST | pt_BR |
dc.relation.ispartofseries | TMP;506 | - |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | ÉTICA E GESTÃO | pt_BR |
dc.subject | Educação inclusiva | pt_BR |
dc.subject | Práticas pedagógicas inclusivas | pt_BR |
dc.subject | Política de educação especial | pt_BR |
dc.subject | Inclusive education | en |
dc.subject | Inclusive pedagogical practices | en |
dc.subject | Special education policy | en |
dc.title | Análise das práticas pedagógicas inclusivas do centro de atendimento educacional especializado “Rosimar Honório Palhiana” do município de São João de Pirabas–PA | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Brandenburg, Laude Erandi | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2720814127433525 | pt_BR |
dc.description.resumo | No Brasil, o Ministério da Educação adota como plano de ação, a política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva, pautada em princípios éticos e fundamentada nos direitos humanos. Propõe a valorização de todos os e todas as estudantes integrantes das redes de ensino, pública e privada, e respeita as diferenças individuais durante o processo educacional. Com o intuito de discutir a importância da educação especial nesta perspectiva da educação inclusiva, a partir de um olhar multiprofissional, o presente trabalho analisa as práticas pedagógicas inclusivas desenvolvidas pelo Centro de Atendimento Educacional Especializado (CAEE) “Rosimar Honório Palhiana”, localizado no Município de São João de Pirabas–PA. As práticas implementadas constituídas por acolhimento, educação permanente, visita domiciliar, estudos de casos, encontros com a comunidade, grupos terapêuticos, participação em eventos culturais e ações com as secretarias municipais (saúde, assistência, cultura, agricultura e meio ambiente) encontram-se em processo de implementação. A pesquisa foi realizada através de um estudo bibliográfico e análise documental com enfoque qualitativo. Os dados foram obtidos pela análise de informações adquiridas junto ao CAEE. Chegou-se à conclusão que o CAEE contribui significativamente com as políticas de educação, saúde e assistência social, assumindo, dessa forma, seu papel na implementação das políticas públicas voltadas à educação especial e inclusiva, assim como, para a formação dos profissionais envolvidos direta e indiretamente com a educação no Município de São João de Pirabas–PA. | pt_BR |
dc.publisher.country | BR | pt_BR |
dc.publisher.department | Teologia | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Teologia | pt_BR |
dc.publisher.initials | EST | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5544624721702360 | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Silva, Laura Franch Schmidt da | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6858886305291005 | pt_BR |
Appears in Collections: | Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
maia_ac_tmp506.pdf | Texto completo | 698.81 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.