Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/745
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Silva, Libânia dos Santos | - |
dc.date.accessioned | 2017-04-05T20:31:52Z | - |
dc.date.available | 2017-04-05T20:31:52Z | - |
dc.date.issued | 2016-09-08 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/745 | - |
dc.description | 62 p. | pt_BR |
dc.description.abstract | Observing the social problems as a whole, and with the concern about the paths that education is taking, we sought, through a reflective effort, to understand the importance of the school administration in a democratic perspective aimed at basic needs and the fulfillment of the individuals. In this paper, we comprehend that the commitment to the democratic practice and to exercising citizenship becomes concrete in the life experience of cooperative and solidary human relations, from whence the struggle for the transformation of society. The democratic school administration is not just a technical activity. It is also directed toward the values and the social role of education, which facilitates and instigates the construction and implantation of the political-pedagogical project which should assume plurality and diversity as a democratic value. Beyond this, we understand here that the process of administration is not the exclusive role of the school administrator, but of carrying out a participative process involving all of the social segments which make up the school Thus the need for this research, since the proposed study makes possible a deepening of the theme, presenting to the reader a reflection about the role of the school administrator as it relates to the theory and the practice, to its importance and competence in the face of the challenges and the changes contemporary education. | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.publisher | Faculdades EST | pt_BR |
dc.relation.ispartofseries | TMP;470 | - |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | ÉTICA E GESTÃO | pt_BR |
dc.subject | Gestão Escolar Democrática | pt_BR |
dc.subject | Ensino-aprendizagem | pt_BR |
dc.subject | Projeto Político-Pedagógico | pt_BR |
dc.subject | Participação da Comunidade Escolar | pt_BR |
dc.subject | Democratic School Administration | en |
dc.subject | Teaching-learning | en |
dc.subject | Political-Pedagogical Project | en |
dc.subject | School Community Participation | en |
dc.title | Gestão democrática escolar: construção coletiva do PPP, ensino-aprendizagem e democracia escolar | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Streck, Gisela Isolde Waechter | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/390614469261947 | pt_BR |
dc.description.resumo | Diante da observação dos problemas sociais como um todo e a preocupação com os caminhos da educação é que se buscou, através de um trabalho reflexivo, a possibilidade de se entender a importância da gestão escolar numa perspectiva democrática voltada para as necessidades básicas e à realização dos indivíduos. Neste trabalho, compreendemos que o comprometimento com o processo democrático e com o exercício da cidadania concretiza-se na vivência de relações humanas cooperativas e solidárias, daí a luta pela transformação da sociedade. A gestão escolar democrática não é uma atividade apenas técnica. Ela está também voltada para os valores e à função social da educação, que facilita e impulsiona tanto a construção quanto a implantação do projeto político-pedagógico, que deverá assumir a pluralidade e diversidade como valor democrático. Além disso, compreendemos aqui que o processo de gestão não é função exclusiva do gestor escolar, e sim, da realização de um trabalho participativo, envolvendo todos os segmentos sociais que compõem a escola. Daí a necessidade da pesquisa, uma vez que o estudo proposto possibilita um aprofundamento da temática, apresentando ao leitor/a uma reflexão quanto ao papel do gestor escolar, no que se refere à teoria e prática, a sua importância e competência face aos desafios e mudanças na educação contemporânea. | pt_BR |
dc.publisher.country | BR | pt_BR |
dc.publisher.department | Teologia | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Teologia | pt_BR |
dc.publisher.initials | EST | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3838443156928617 | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Zwetsch, Roberto Ervino | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8795910334550225 | pt_BR |
Appears in Collections: | Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
silva_ls_tmp470.pdf | Texto completo | 235.99 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.