Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/745
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSilva, Libânia dos Santos-
dc.date.accessioned2017-04-05T20:31:52Z-
dc.date.available2017-04-05T20:31:52Z-
dc.date.issued2016-09-08-
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/745-
dc.description62 p.pt_BR
dc.description.abstractObserving the social problems as a whole, and with the concern about the paths that education is taking, we sought, through a reflective effort, to understand the importance of the school administration in a democratic perspective aimed at basic needs and the fulfillment of the individuals. In this paper, we comprehend that the commitment to the democratic practice and to exercising citizenship becomes concrete in the life experience of cooperative and solidary human relations, from whence the struggle for the transformation of society. The democratic school administration is not just a technical activity. It is also directed toward the values and the social role of education, which facilitates and instigates the construction and implantation of the political-pedagogical project which should assume plurality and diversity as a democratic value. Beyond this, we understand here that the process of administration is not the exclusive role of the school administrator, but of carrying out a participative process involving all of the social segments which make up the school Thus the need for this research, since the proposed study makes possible a deepening of the theme, presenting to the reader a reflection about the role of the school administrator as it relates to the theory and the practice, to its importance and competence in the face of the challenges and the changes contemporary education.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFaculdades ESTpt_BR
dc.relation.ispartofseriesTMP;470-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectÉTICA E GESTÃOpt_BR
dc.subjectGestão Escolar Democráticapt_BR
dc.subjectEnsino-aprendizagempt_BR
dc.subjectProjeto Político-Pedagógicopt_BR
dc.subjectParticipação da Comunidade Escolarpt_BR
dc.subjectDemocratic School Administrationen
dc.subjectTeaching-learningen
dc.subjectPolitical-Pedagogical Projecten
dc.subjectSchool Community Participationen
dc.titleGestão democrática escolar: construção coletiva do PPP, ensino-aprendizagem e democracia escolarpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.referee1Streck, Gisela Isolde Waechter-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/390614469261947pt_BR
dc.description.resumoDiante da observação dos problemas sociais como um todo e a preocupação com os caminhos da educação é que se buscou, através de um trabalho reflexivo, a possibilidade de se entender a importância da gestão escolar numa perspectiva democrática voltada para as necessidades básicas e à realização dos indivíduos. Neste trabalho, compreendemos que o comprometimento com o processo democrático e com o exercício da cidadania concretiza-se na vivência de relações humanas cooperativas e solidárias, daí a luta pela transformação da sociedade. A gestão escolar democrática não é uma atividade apenas técnica. Ela está também voltada para os valores e à função social da educação, que facilita e impulsiona tanto a construção quanto a implantação do projeto político-pedagógico, que deverá assumir a pluralidade e diversidade como valor democrático. Além disso, compreendemos aqui que o processo de gestão não é função exclusiva do gestor escolar, e sim, da realização de um trabalho participativo, envolvendo todos os segmentos sociais que compõem a escola. Daí a necessidade da pesquisa, uma vez que o estudo proposto possibilita um aprofundamento da temática, apresentando ao leitor/a uma reflexão quanto ao papel do gestor escolar, no que se refere à teoria e prática, a sua importância e competência face aos desafios e mudanças na educação contemporânea.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.departmentTeologiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Teologiapt_BR
dc.publisher.initialsESTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3838443156928617pt_BR
dc.contributor.advisor1Zwetsch, Roberto Ervino-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8795910334550225pt_BR
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
silva_ls_tmp470.pdfTexto completo235.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.