Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/738
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAlmada, Deivison Rodrigues de-
dc.date.accessioned2017-03-31T20:15:52Z-
dc.date.available2017-03-31T20:15:52Z-
dc.date.issued2016-11-30-
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/738-
dc.description81 p. il.pt_BR
dc.description.abstractThis paper analyzes the process of implantation of the system of reserving spaces in Brazilian federal teaching institutions based on the social criteria established for the implantation of the measure, having as a reference for the analysis of the practical results the higher learning of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará – IFCE. This is an exploratory study, developed through bibliographic and documental research which provides the base and presents relevant information for understanding the process of implantation of the quota system in federal teaching institutions. The historical and social context which gives the basis for the existence of public policies in Brazil is presented as well as the political-social process which culminated in the publication of the Law #12,711/2012, the Law of Quotas. This information facilitates the comprehension of relevant aspects about the theme. The main goal of this work is to analyze, based on the social reality of the academic community of IFCE, the social aspects which give basis for implementing the public policy of quotas in the federal teaching institutions, advancing up to the process of implantation itself. From this analysis one aims to specifically verify the efficacy of the quota policy at IFCE, the influence of organizational factors of IFCE and the regional particularities in the implementation of the measure. In this way, the intention is to contribute, with this study, toward a better comprehension and reflection about the quota policy, as well as to the evaluation of the measure in the ambience of the IFCE and also in the national context.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFaculdades ESTpt_BR
dc.relation.ispartofseriesTMP;479-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectÉTICA E GESTÃOpt_BR
dc.subjectCotaspt_BR
dc.subjectPolíticas Públicaspt_BR
dc.subjectIFCEpt_BR
dc.subjectQuotasen
dc.subjectPublic Policiesen
dc.titleA política pública de cotas no IFCE: uma análise prática dos aspectos sociais que fundamentam a medidapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.referee1Klein, Remí-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6363213953832880pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho analisa o processo de implantação do sistema de reserva de vagas em instituições federais de ensino brasileiras, a partir dos critérios sociais estabelecidos para a implantação da medida, tomando como referência para análise dos resultados práticos o ensino superior do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE. Trata-se de um estudo exploratório, desenvolvido através de pesquisa bibliográfica e documental que fundamenta e apresenta informações relevantes para o entendimento do processo de implantação do sistema de cotas nas instituições federais de ensino. No trabalho é apresentado um contexto histórico e social que fundamenta a existência de políticas públicas no Brasil, bem como o processo político-social que culminou na promulgação da Lei nº 12.711/2012, a Lei de Cotas. Essas informações facilitam a compreensão de aspectos relevantes a respeito do tema. O principal objetivo deste trabalho é analisar, a partir da realidade social da comunidade acadêmica do IFCE, os aspectos sociais que fundamentam a implementação da política pública de cotas nas instituições federais de ensino, avançando até o processo de implantação em si. Dessa análise se objetiva, especificamente, verificar a eficácia da política de cotas no IFCE, a influência de fatores organizacionais do IFCE e particularidades regionais na implementação da medida. Desta forma, pretende-se contribuir, com este estudo, para uma melhor compreensão e reflexão acerca da política de cotas, bem como para a avaliação da medida no âmbito do IFCE e também no contexto nacional.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.departmentTeologiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Teologiapt_BR
dc.publisher.initialsESTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4263155830315482pt_BR
dc.contributor.advisor1Musskopf, Andre Sidnei-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0540785104686451pt_BR
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
almada_dr_tmp479.pdfTexto completo774.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.