Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/736
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCarneiro, Cícero Wilrison Alves-
dc.date.accessioned2017-03-31T20:02:26Z-
dc.date.available2017-03-31T20:02:26Z-
dc.date.issued2017-01-10-
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/736-
dc.description73 p. : il.pt_BR
dc.description.abstractThe theme of this work is the class council as a tool for school evaluation. It is about a tool which has the power to decide the future of a student and the student’s learning. In this sense, the question arises as to the ethical and democratic principles used in conducting the class council. Based on bibliographic research one seeks to define and relate the concepts of ethics, democracy, school evaluation and class council, and based on a case study in the Federal Institute of Piauí – IFPI- Paraíba Campus, through the methodology of participant observation, observe how the evaluative process takes place in practice. The class council has been shown to be efficient because the decision is not individual but a collective one, contemplating the student in his or her individuality (process of individual learning, including the influence of external aspects) and in his or her context (with other curricular components). In this way, it approximates an ethical and democratic process of evaluation in teaching and learning.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFaculdades ESTpt_BR
dc.relation.ispartofseriesTMP;480-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectÉTICA E GESTÃOpt_BR
dc.subjectConselho de Classept_BR
dc.subjectAvaliaçãopt_BR
dc.subjectÉticapt_BR
dc.subjectDemocraciapt_BR
dc.subjectClass Councilen
dc.subjectEvaluationen
dc.subjectEthicsen
dc.subjectDemocracyen
dc.titleO conselho de classe como ferramenta de avaliação escolar: um estudo da atuação do conselho de classe do IFPI, Campus de Parnaíba, numa perspectiva ética e democráticapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.referee1Reblin, Iuri Andréas-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4008773551065957pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho tem como tema o conselho de classe como ferramenta de avaliação escolar. Trata-se de uma ferramenta dotada de poder que acaba decidindo o futuro do aluno e a sua aprendizagem. Nesse sentido, surge a pergunta pelos princípios éticos e democráticos na condução do conselho de classe. A partir de pesquisa bibliográfica procura-se definir e relacionar os conceitos de ética, democracia, avaliação escolar e conselho de classe, e, a partir do estudo de caso no Instituto federal do Piauí – IFPI – Campus de Paraíba, através da metodologia do observador participante, observar como se dá na prática o processo avaliativo. O conselho de classe se mostra eficiente porque a decisão não é individual, mas coletiva, contemplando o aluno na sua individualidade (processo de aprendizagem individual, incluindo a influência de aspectos externos) e no seu contexto (com demais componentes curriculares). Desta forma, aproxima-se do fazer ético e democrático no processo de avaliação no ensino e na aprendizagem.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.departmentTeologiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Teologiapt_BR
dc.publisher.initialsESTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1221998741446974pt_BR
dc.contributor.advisor1Brandenburg, Laude Erandi-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2720814127433525pt_BR
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
carneiro_cwa_tmp480.pdfTexto completo936.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.