Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/736
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Carneiro, Cícero Wilrison Alves | - |
dc.date.accessioned | 2017-03-31T20:02:26Z | - |
dc.date.available | 2017-03-31T20:02:26Z | - |
dc.date.issued | 2017-01-10 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/736 | - |
dc.description | 73 p. : il. | pt_BR |
dc.description.abstract | The theme of this work is the class council as a tool for school evaluation. It is about a tool which has the power to decide the future of a student and the student’s learning. In this sense, the question arises as to the ethical and democratic principles used in conducting the class council. Based on bibliographic research one seeks to define and relate the concepts of ethics, democracy, school evaluation and class council, and based on a case study in the Federal Institute of Piauí – IFPI- Paraíba Campus, through the methodology of participant observation, observe how the evaluative process takes place in practice. The class council has been shown to be efficient because the decision is not individual but a collective one, contemplating the student in his or her individuality (process of individual learning, including the influence of external aspects) and in his or her context (with other curricular components). In this way, it approximates an ethical and democratic process of evaluation in teaching and learning. | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.publisher | Faculdades EST | pt_BR |
dc.relation.ispartofseries | TMP;480 | - |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | ÉTICA E GESTÃO | pt_BR |
dc.subject | Conselho de Classe | pt_BR |
dc.subject | Avaliação | pt_BR |
dc.subject | Ética | pt_BR |
dc.subject | Democracia | pt_BR |
dc.subject | Class Council | en |
dc.subject | Evaluation | en |
dc.subject | Ethics | en |
dc.subject | Democracy | en |
dc.title | O conselho de classe como ferramenta de avaliação escolar: um estudo da atuação do conselho de classe do IFPI, Campus de Parnaíba, numa perspectiva ética e democrática | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Reblin, Iuri Andréas | - |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4008773551065957 | pt_BR |
dc.description.resumo | O presente trabalho tem como tema o conselho de classe como ferramenta de avaliação escolar. Trata-se de uma ferramenta dotada de poder que acaba decidindo o futuro do aluno e a sua aprendizagem. Nesse sentido, surge a pergunta pelos princípios éticos e democráticos na condução do conselho de classe. A partir de pesquisa bibliográfica procura-se definir e relacionar os conceitos de ética, democracia, avaliação escolar e conselho de classe, e, a partir do estudo de caso no Instituto federal do Piauí – IFPI – Campus de Paraíba, através da metodologia do observador participante, observar como se dá na prática o processo avaliativo. O conselho de classe se mostra eficiente porque a decisão não é individual, mas coletiva, contemplando o aluno na sua individualidade (processo de aprendizagem individual, incluindo a influência de aspectos externos) e no seu contexto (com demais componentes curriculares). Desta forma, aproxima-se do fazer ético e democrático no processo de avaliação no ensino e na aprendizagem. | pt_BR |
dc.publisher.country | BR | pt_BR |
dc.publisher.department | Teologia | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Teologia | pt_BR |
dc.publisher.initials | EST | pt_BR |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1221998741446974 | pt_BR |
dc.contributor.advisor1 | Brandenburg, Laude Erandi | - |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2720814127433525 | pt_BR |
Appears in Collections: | Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
carneiro_cwa_tmp480.pdf | Texto completo | 936.94 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.