Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/719
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorNoronha, Cássio Barbosa-
dc.date.accessioned2016-11-21T18:21:05Z-
dc.date.available2016-11-21T18:21:05Z-
dc.date.issued2016-01-04-
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/719-
dc.description58 p.pt_BR
dc.description.abstractThis research has the goal of explaining a study about the work, profile and attributes of a school manager. For this the study is founded on a historical, pedagogical and administrative context of the Brazilian educational system. Besides this the research deals with relevant concepts such as: leadership, ethics, democratic management, the role of the educational manager, models of management and guiding legislation for education of the country. The relevance of these concepts pervades the whole construction of this research and also demonstrates their efficacy and efficiency in the educational process. Finally, there is emphasis on the ideal management model that should be implanted in the teaching institution where the social and professional construction of the citizens are prioritized – the Instituto Federal de Educação [The Federal Institute of Education].pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFaculdades ESTpt_BR
dc.relation.ispartofseriesTMP;423-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGestão Educacionalpt_BR
dc.subjectGestão Escolarpt_BR
dc.subjectÉticapt_BR
dc.subjectLiderançapt_BR
dc.subjectEducational Managementen
dc.subjectSchool Managementen
dc.subjectEthicsen
dc.subjectLeadershipen
dc.subjectÉTICA E GESTÃOpt_BR
dc.titleGestão educacional pública: dos aspectos políticos e legais a uma proposta de gestãopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.referee1Klein, Remí-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6363213953832880pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa objetiva explanar um estudo acerca do trabalho, do perfil e das atribuições do gestor escolar. Para tanto, o estudo fundamenta-se em um contexto histórico, pedagógico e administrativo do sistema educacional brasileiro. Além disso, a pesquisa aborda conceitos relevantes como: liderança, ética, gestão democrática, papel do gestor educacional, modelos de gestão e a legislação norteadora da educação no país. A relevância destes conceitos perpassa toda a construção desta pesquisa e, também, demonstram sua eficácia e eficiência no processo educacional. Por fim, se enfatiza o modelo de gestão ideal que deve ser implantado na instituição de ensino onde se prioriza a construção social e profissional dos cidadãos - o Instituto Federal de Educação.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.departmentTeologiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Teologiapt_BR
dc.publisher.initialsESTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8174466435285373pt_BR
dc.contributor.advisor1Reblin, Iuri Andréas-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4008773551065957pt_BR
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
noronha_cb_tmp423.pdfTexto completo229.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.