Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/710
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGusso, Sandra de Fátima Krüger-
dc.date.accessioned2016-11-16T17:18:50Z-
dc.date.available2016-11-16T17:18:50Z-
dc.date.issued2016-01-12-
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/710-
dc.description204 p. : il.pt_BR
dc.description.abstractThe dissertation discusses the contribution of religious education toward citizen formation in the years of the 60s, 70s and 80s, at the Erasto Gaertner High School. Toward this end the historical and social context of the Paraná education, especially in Curitiba, at the end of the 19th century and beginning of the 20th century was presented. Besides this the structure, the form in which it functions and the characterization of the Erasto Gaertner High School were presented, as a result of a field research with regard to Religious Education, the object of investigation of this paper. The problem that guided the investigation was the following: How did the religious education administered at the Erasto Gaertner High School, a Protestant confessional schoolof German origin in Curitiba, contribute to the formation of the citizen with regard to the ethical, political, cultural and social aspects of the basic education students who frequented the school in the decades of 1960, 1970 and 1980? Since the object of investigation was Religious Education in the context of an Educational Institution, the methodology used was that of field research of the qualitative order. To better delineate the methodological process, the research called ex-post-facto research was also chosen as it was adequate for the proposal of this investigation. For the collection of data in the social research, an informal interview was used with the technical and pedagogical team of the School as well as a questionnaire for the alumni. Various authors in the area of education, religion and theology made up the theoretical foundation thus permitting argumentations and analyses. The results revealed that the religious education working at the College in the surveyed decades, although different from what is currently considered an ideal training citizenship, active participation in various sectors of society, contributed to a good formation of the human being in the humanitarian sense of practice of social service, based on the love of Christ, the master of Christians.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFaculdades ESTpt_BR
dc.relation.ispartofseriesTD;149-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectEnsino Religiosopt_BR
dc.subjectCidadaniapt_BR
dc.subjectFormaçãopt_BR
dc.subjectEscola Confessionalpt_BR
dc.subjectTeachingen
dc.subjectReligious Education.en
dc.subjectCitizenshipen
dc.subjectFormationen
dc.subjectConfessional Schoolen
dc.subjectRELIGIÃO E EDUCAÇÃOpt_BR
dc.titleA contribuição do ensino religioso da escola confessional menonita para a formação do cidadão em diferentes geraçõespt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.contributor.referee1Klein, Remí-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6363213953832880pt_BR
dc.contributor.referee2Brandenburg, Laude Erandi-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/2720814127433525pt_BR
dc.contributor.referee3Kunz, Marivete Zanoni-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/5398997327124397pt_BR
dc.contributor.referee4Fritsch, Rosangela-
dc.contributor.referee4Latteshttp://lattes.cnpq.br/5203131170203547pt_BR
dc.description.resumoA tese discute a contribuição do ensino religioso para a formação cidadã nos anos 60, 70 e 80, no Colégio Erasto Gaertner. Para tanto, foi apresentado o contexto histórico e social da educação paranaense, em especial em Curitiba, no final do século XIX e início do XX. Além disso, foi apresentada a estrutura, a forma de funcionamento e a caracterização do Colégio Erasto Gaertner, como resultado de uma pesquisa de campo em relação ao Ensino Religioso, objeto de investigação desse trabalho. O problema que norteou a investigação foi o seguinte: Como o Ensino Religioso ministrado no Colégio Erasto Gaertner, escola confessional protestante de origem alemã de Curitiba, contribuiu para a formação da/o cidadã/ão no que se refere aos aspectos: ético, político, cultural e social dos alunos e alunas da educação básica que frequentaram a escola nas décadas de 1960, 1970 e 1980? Sendo o objeto de investigação o Ensino Religioso no contexto de uma Instituição Educacional, a metodologia utilizada foi a pesquisa de campo de ordem qualitativa. Para delinear melhor o processo metodológico, a denominada pesquisa ex-post-facto também foi escolhida, por ser adequada à proposta desta investigação. Para a coleta de dados na pesquisa social, foi utilizada a entrevista informal, com a equipe técnica e pedagógica do Colégio, e a aplicação de um questionário para ex-alunos. Vários autores da área de educação, religião e teologia fizeram parte da fundamentação teórica permitindo assim argumentações e análises. Os resultados revelaram que o Ensino Religioso trabalhado no Colégio nas décadas pesquisadas, ainda que diferente do que se considera atualmente uma formação ideal de cidadania, com participação ativa em variados setores da sociedade, contribuiu para uma boa formação do ser humano, no sentido humanitário da prática do serviço social, baseado no amor de Cristo, o mestre dos cristãos.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.departmentTeologiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Teologiapt_BR
dc.publisher.initialsESTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0875443958665123pt_BR
dc.contributor.advisor1Streck, Gisela Isolde Waechter-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/390614469261947pt_BR
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gussso_sfk_td149.pdfTexto completo7.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.