Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/708
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSantos, Miriam Soares-
dc.date.accessioned2016-11-10T18:43:59Z-
dc.date.available2016-11-10T18:43:59Z-
dc.date.issued2016-03-14-
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/708-
dc.description101 p.pt_BR
dc.description.abstractThe teaching of Mathematics within the perspective of Education through Principles is the theme of this paper which intends to present the contextualization of this area of knowledge within the national scenario and within Education through Principles, verifying their relation with the pedagogical tendencies and with three theoreticians, who, like Education through Principles, are centered on the holistic development of the student (Piaget, Perrenoud e Ausubel). To carry out this study, a bibliographic research was carried out about the relevant themes for the comprehension of the subject dealt with. The metanalysis of the data furnished by the Ministry of Education was carried out. The work was divided into four chapters in such a way that the first chapter presents a general panorama of the Pedagogical Tendencies applied in Brazil at the end of the 20th century and beginning of the 21st and its influences on the formation through the Education through Principles. The second chapter presents an analysis of educational statistical data in the area of Mathematics based on the evaluations on a large scale with the purpose of confirming information referring to the failure in this area of knowledge, besides explaining the existing perspective of Religious Education in the area of public schools and confessional schools. The contextualization of Mathematics in the national scenario, the perception of the professor of this area of knowledge, the fear or lack of knowledge of the students with regard to Mathematics and the educational tendencies present in the development of Mathematics in contemporaneity make up chapter 3. Based on these observations and coming back to the central theme of this paper, in chapter 4 a contextualization of Mathematics in Education through Principles and all of its methodological development is carried out.pt_BR
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nivel Superior (CAPES)pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherFaculdades ESTpt_BR
dc.relation.ispartofseriesTM;318-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação por Princípiospt_BR
dc.subjectEducação Cristãpt_BR
dc.subjectEducação Matemáticapt_BR
dc.subjectEducation through Principlesen
dc.subjectChristian Educationen
dc.subjectMathematical Educationen
dc.subjectRELIGIÃO E EDUCAÇÃOpt_BR
dc.titleO ensino da matemática na perspectiva da educação por princípios bíblicospt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.contributor.referee1Brandenburg, Laude Erandi-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2720814127433525pt_BR
dc.contributor.referee2Domingues, Gleyds Silva-
dc.contributor.referee2LattesCPF:39754677468pt_BR
dc.description.resumoO ensino da Matemática dentro da perspectiva da Educação por Princípios é o tema deste trabalho, que pretende apresentar à contextualização desta área do conhecimento no cenário nacional e na Educação por Princípios, verificando sua relação com as tendências pedagógicas e três teóricos que, assim como a Educação por Princípios, estão centrados no desenvolvimento integral do educando e educanda (Piaget, Perrenoud e Ausubel). Para a realização deste estudo, foi realizada uma pesquisa bibliográfica, acerca dos temas relevantes para compreensão do assunto abordado. Também foi realizada a metanálise de dados fornecidos pelo Ministério da Educação. O trabalho foi dividido em quatro capítulos, de forma que o capítulo 1 faz um panorama geral das principais Tendências Pedagógicas aplicadas no Brasil em fins do século XX e início do século XXI e suas influências na formação da Educação por Princípios. O segundo capítulo apresenta uma análise de dados estatísticos educacionais na área da Matemática a partir das avaliações de larga escala com o propósito de confirmar informações referentes ao fracasso nesta área do conhecimento, além de explicitar a visão existente sobre o Ensino Religioso no âmbito das escolas públicas e escolas confessionais. A contextualização da Matemática no cenário nacional, a percepção do/da docente sobre desta área do conhecimento, o medo ou desconhecimento dos/das educandos/as em relação a Matemática e as tendências educacionais presentes no desenvolvimento da Matemática na contemporaneidade encontram-se no capítulo 3. Partindo dessas constatações e voltando para o tema central deste trabalho, no capítulo 4 é realizado a contextualização da Matemática na Educação por Princípios, e todo seu desenvolvimento metodológico.pt_BR
dc.publisher.countryBRpt_BR
dc.publisher.departmentTeologiapt_BR
dc.publisher.programPrograma de Teologiapt_BR
dc.publisher.initialsESTpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.contributor.advisor1Klein, Remí-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6363213953832880pt_BR
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
santos_ms_tm318.pdfTexto completo1.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.