Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/630
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRosa, Geraldo Antônio da
dc.date.accessioned2016-06-17T20:33:53Z-
dc.date.available2008-11-13
dc.date.available2016-06-17T20:33:53Z-
dc.date.issued2007-07-16
dc.identifier.citationROSA, Geraldo Antônio da. The contestado : the social movement and its ramifications in the present situation in the region. 2007. 202 f. Tese (Doutorado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2007.por
dc.identifier.urihttp://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/630-
dc.description.abstractThe present work aims to reflect on the "Contestado": social movement and its extending in the current educational situation of the region. This research integrates the Area of Concentration: religion and education, focusing on perspectives theological and educational. The "Contestado", is characterized as a social movement of great magnitude, being relegated historically to second plan, as the majority of the social movements. The thesis focus on the results of beforehand, for the education, of the known events as the "Contestado" war. From the current situation of the region it will be searched in the past, elements for the analysis of the conditions and the involved mechanisms in the related social-historical process. The first chapter analyzes the conceptual categories: social movement, messianism, Weber s sociological concept of charismatic authority, peasant, liberating education and liberation theology. The second chapter presents a historical panorama of the "Contestado", following the specified project of analysis: The Land - scene of innumerable episodes; the Contestado's man and social structure and the "Contestado" war. In the third chapter refers towards the analysis of the disappearance of the allusive plate to the movement of "Contestado" and the instituted educational process in the region. The last chapter presents the conceptualization of the curriculum and the influence of the means of production in the school s curriculum of the basic education. In addiction, it will also be analyzed the importance that is being given to the Regional History and the "Contestado" in the pertaining to school s curriculum of the basic education, analyzing pupils egresses of high school and history s teachers of the Public System of the State of Santa Catarina.eng
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherFaculdades ESTpor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectGuerra do Contestadopor
dc.subjectMovimentos sociaispor
dc.subjectCurrículo escolarpor
dc.subjectSanta Catarinapor
dc.subjectSociologia educacionalpor
dc.subjectRELIGIÃO E EDUCAÇÃOpor
dc.subjectContestado wareng
dc.subjectSocial movementseng
dc.subjectSchool curriculumeng
dc.subjectSanta Catarinaeng
dc.subjectEducational sociologyeng
dc.titleO contestado : movimento social e seu desdobramento na atual situação da regiãopor
dc.title.alternativeThe contestado : the social movement and its ramifications in the present situation in the regioneng
dc.typeTesepor
dc.contributor.referee1Streck, Gisela Isolde Waechter
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3906144692619471por
dc.contributor.referee2Wachholz, Wilhelm
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/3084707254950329por
dc.contributor.referee3Pauly, Evaldo Luis
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/7187415721002122por
dc.contributor.referee4Nogueira, Sandra Vidal
dc.contributor.referee4Latteshttp://lattes.cnpq.br/1164669318007879por
dc.description.resumoO presente trabalho propõe-se refletir sobre o Contestado: movimento social e seu desdobramento na atual situação educacional da região. Esta pesquisa integra a Área de Concentração: Religião e Educação, privilegiando as perspectivas teológica e educacional. O Contestado caracteriza-se como um movimento social de grande envergadura, sendo relegado historicamente a um segundo plano, como a maioria dos movimentos sociais. A tese focaliza o estudo das conseqüências advindas, para educação, dos acontecimentos conhecidos como Guerra do Contestado. A partir da atual situação da região foram buscados no passado elementos para análise das condições e dos mecanismos envolvidos no referido processo sócio-histórico. O primeiro capítulo analisa as categorias conceituais: movimento social, messianismo, concepção weberiana de carisma, camponês, educação libertadora e teologia da libertação. O segundo capítulo apresenta um panorama histórico do Contestado, seguindo o seguinte esquema de análise: a terra palco de inúmeros episódios; o homem do Contestado e estruturação social; e a Guerra do Contestado. O terceiro capítulo volta-se para a análise do sumiço da placa alusiva ao movimento do Contestado e o processo educacional instituído na região. O último capítulo apresenta a conceituação de currículo e a influência dos meios de produção no currículo escolar da educação básica. Foi analisado também o espaço da História Regional e do Contestado nos currículos escolares de educação básica, investigando alunos egressos do ensino médio e professores de história da rede pública do Estado de Santa Catarina.por
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.departmentTeologiapor
dc.publisher.programPrograma de Teologiapor
dc.publisher.initialsESTpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApor
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4290166533847099por
dc.contributor.advisor1Ferraro, Alceu Ravanello
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2554901969383039por
Appears in Collections:Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rosa_ga_td65.pdf1.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.