Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/62
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Coelho, Maria Efigênia Daltro | |
dc.date.accessioned | 2016-07-25T15:47:23Z | - |
dc.date.available | 2009-07-28 | |
dc.date.available | 2016-07-25T15:47:23Z | - |
dc.date.issued | 2009-06-02 | |
dc.identifier.citation | COELHO, Maria Efigênia Daltro. Educação e religião como elementos culturais para a superação da intolerância religiosa : integração e relação na compreensão do ensino religioso. 2009. 63 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2009. | por |
dc.identifier.uri | http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/62 | - |
dc.description.abstract | The purpose of this research is to understand to what extent the influence of Brazilian colonization interferes or complicates the understanding of Religious Teaching and the relationship between educator and student in the reality we live: a capital, Salvador, with a religious and cultural diversity, with an afrodescending majority. We live with a series of prejudices and religious intolerance that can turn the classes of Religious Teaching not as respectful as they should be, as well as to harm the educational practice, turning classes in a construction site of more prejudices. For this reason, we look at the need of integration between education, religion and culture for the discernment between educator and student, understanding that each one has his/her own experiences and convictions of religious and cultural life, in which tolerance and ethics are basic principles. | eng |
dc.format | application/pdf | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Faculdades EST | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Ensino Religioso | por |
dc.subject | Diversidade Religiosa e Cultural | por |
dc.subject | Intolerância Religiosa | por |
dc.subject | EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA | por |
dc.subject | Religious Teaching | eng |
dc.subject | Religious and Cultural Diversity | eng |
dc.subject | Religious Intolerance | eng |
dc.title | Educação e religião como elementos culturais para a superação da intolerância religiosa : integração e relação na compreensão do ensino religioso | por |
dc.type | Dissertação | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Klein, Remi | |
dc.contributor.advisor-co1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6363213953832880 | por |
dc.description.resumo | O propósito deste trabalho é entender até que ponto a influência da colonização brasileira interfere ou dificulta o entendimento do Ensino Religioso e o relacionamento educador(a) e educando(a) com essa realidade, já que vivemos numa capital, Salvador, com uma diversidade religiosa e cultural, de maioria afrodescendente. Convivemos com uma gama de preconceitos e intolerância religiosa que podem fazer com que as aulas de Ensino Religioso não sejam respeitadas como deveriam, bem como prejudicar a prática educativa, transformando as aulas em espaço de construção de mais preconceitos. Por esta razão, pontuamos a necessidade de uma integração entre a educação, a religião e a cultura para o discernimento entre educador(a) e educando(a), entendendo que cada um possui suas próprias experiências e convicções de vida religiosa e cultural, nas quais tolerância e ética sejam princípios básicos. | por |
dc.publisher.country | BR | por |
dc.publisher.department | Teologia | por |
dc.publisher.program | Programa de Teologia | por |
dc.publisher.initials | EST | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2020627355049270 | por |
dc.contributor.advisor1 | Neuenfeldt, Elaine Gleci | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2219390810707023 | por |
Appears in Collections: | Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Coelho_med_tm83.pdf | 321.91 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.