Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.est.edu.br:8080/jspui/handle/BR-SlFE/269
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Dias, Sônia Maria | |
dc.date.accessioned | 2016-07-25T15:32:18Z | - |
dc.date.available | 2012-03-20 | |
dc.date.available | 2016-07-25T15:32:18Z | - |
dc.date.issued | 2011-12-21 | |
dc.identifier.citation | DIAS, Sônia Maria. Ensino religioso no município de Vitória/ES. 2011. 72 f. Dissertação (Mestrado em Teologia) - Faculdades EST, São Leopoldo, 2011. | por |
dc.identifier.uri | http://dspace.est.edu.br:8080/xmlui/handle/BR-SlFE/269 | - |
dc.description.abstract | The current context of the Religious Education in Vitória/ES. Through document analysis, this research verified the feasibility and current status of Religious Education today in public schools through the new guidelines. The work was prepared in three chapters. The first chapter deals with the legislation that gave the structure of Religious Education, spanning from Brazil Colonial until today, providing elements to build a proposal that enables the Religious Education. The second chapter shows the training process for teachers of Religious Education and also the legislation for such procedure, explaining the difficulties to the Religious Education in school in the city of Vitória/ES. The third chapter highlights the curriculum that is offered to schools and reports the role of FONAPER and also CONERES. The research reveals knowledge of the existence of standards for Religious Education in public schools and that the teachers training process needs, as an emergency, to be feasible and/or made available to professionals who want to work in this discipline. | eng |
dc.format | application/pdf | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Faculdades EST | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Ensino Religioso | por |
dc.subject | Legislação | por |
dc.subject | Formação de professores | por |
dc.subject | Currículo | por |
dc.subject | EDUCAÇÃO COMUNITÁRIA COM INFÂNCIA E JUVENTUDE | por |
dc.subject | Religious education. Legislation. Training of teacher. Curriculum. | eng |
dc.title | Ensino religioso no município de Vitória/ES | por |
dc.type | Dissertação | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Brandenburg, Laude Erandi | |
dc.contributor.advisor-co1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2720814127433525 | por |
dc.description.resumo | O contexto atual do Ensino Religioso no município de Vitória/ES. Através de análise documental, a pesquisa verificou a viabilidade e a realidade do Ensino Religioso nas escolas municipais, mediante as novas orientações. O trabalho foi elaborado em três capítulos. O primeiro descreve a legislação que concedeu a estrutura do Ensino Religioso atual, desde o Brasil Colônia até a atualidade, apontando elementos na proposta de viabilização para o Ensino Religioso. O segundo capítulo evidencia o processo formativo dos professores de Ensino Religioso e a legislação para tal procedimento, apontando algumas dificuldades para a inserção do Ensino Religioso nas escolas do município de Vitória/ES. O terceiro capítulo evidencia o currículo que é proposto para as escolas e relata a função do FONAPER e também do CONERES. A pesquisa revela conhecimento da existência de normas para o Ensino Religioso nas escolas municipais e que o processo formativo dos professores precisa, em caráter emergencial, ser viabilizado e/ou disponibilizado para os profissionais que queiram atuar nessa disciplina. | por |
dc.publisher.country | BR | por |
dc.publisher.department | Teologia | por |
dc.publisher.program | Programa de Teologia | por |
dc.publisher.initials | EST | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA | por |
dc.contributor.advisor1 | Klein, Remi | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6363213953832880 | por |
Appears in Collections: | Base de Teses e Dissertações da Faculdades EST |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dias_sm_tmp197_orig.PDF | 614.03 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.